Seminář pro rodiče a pedagogy Osobnost a duševní zdraví
Datum a čas: 7. prosince 2021, 17:30 - 18:30 hodin
Místo: kavárna hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 16
Lektor: PhDr. Ludmila Filipová
Paní psycholožka začala seminář s tím, že každý člověk je jedinečná osobnost tvořená ze tří faktorů z genetiky, výchovy a osobní životní zkušenosti. Představila emoce jako je radost, smutek, hněv, strach, odpor a údiv. Popsala dva příběhy osobností z její praxe a na každé ukázala velkou rozdílnost. Podrobně rozebrala temperament člověka a jeho rozdělaní na sangvinik, flegmatik, cholerik a melancholik. Řekla, jak se rozlišuje škála od extraverze k introverzi. To znamená, jak umíme kontrolovat své emoce. Extrovert má zájem o lidi, je přátelský, společenský, dobromyslný. Introvert zůstává rezervovaný, je opatrný, kritický, pedantský, neústupný. Rozlišujeme dále extroverta aktivního a pasivního. První je inovátor druhý se chová většinou jako rebel, nemá rád autority ale má vysokou inteligenci. Introvert je také dělen na aktivního ten nejprve myslí pak koná a introverta pasivního, který plní svoji práci v tichosti, neukazuje své pocity. Paní psycholožka dále popsala vzorec, který vidíváme nejčastěji v rodinách. Oběť, zachránce, tyran. Někdy to bývá tak, že z oběti se stává tyran tím, že používá psychické vydírání. Představila 8 stadií, ve kterých se vytváří osobnost člověka. Je to novorozenecký věk, batolecí věk, předškolní věk, školní věk do 15 let, puberta, mladá dospělost do 30 let, dospělost do 50 let a věk nad 50 let. V každém stadiu procházíme nějakými zkušenostmi, které formují naši osobnost a duševní zdraví. Popsala, že je dobré v každém věku překračovat různé limity, ty nám tuží naši osobnost. Na závěr řekla, jak se k lidem s duševními poruchami chováme v dnešní době a jaké útrapy zažívali v minulosti.
Seminář byl velice poučný a zajímavý.
Seminář Vývoj dětské kresby
Datum a čas: 16. listopadu 2021, 9:00 - 13:00 hodin
Místo: Regionální školící středisko REACH, Save s.r.o. Hlinsko
Počet účastníků: 21
Lektor: Mgr. Svatava Vyhlídalová
Paní lektorka představila vývoj dětské kresby a srovnání s jednotlivými věkovými normami - vývoj znaků v dětské kresbě s ohledem na školní zralost. Porovnala rozdíl mezi dětskou kresbou a dospělou kresbou. Uvedla jaký je vliv školy na vývoj kresby a dalších grafomotorických dovedností. Jak se v kresbě dítěte projevuje to, že je neúspěšné, že se mu nedaří v učení. Popsala, co nám kresba vypovídá o sebevědomí dítěte.
Rozebrala, jak se v ní odráží porucha ADHD a specifické poruchy učení dětí. Seznámila účastníky se základními informacemi o tom, co by měl pedagog vědět, když dostává do rukou grafomotorické dětské výtvory. Ukázala co má dítě kreslit v kterém věku. Paní lektorka pro zajímavost řekla účastníkům co znamená když dítě upřednostňuje používání určité barvy. Co to značí o jeho psychice.
Paní lektorka závěrem shrnula, že vyučující stejně jako rodiče mají v kresbě pátrat po tom, zda vývoj dítěte upozorňuje v jeho kresbách na vývoj harmonický nebo disharmonický. Tím se dají odhalit různá vývojová opoždění, traumata i harmonický život. Pak nám kresba umožňuje nalézt cestu pro šetrnou nápomoc při získání, dovedností, znalostí, návyků, umožňuje lépe reagovat na potřeby dítěte, zda potřebuje pomoc specialisty, který by se zabýval jeho problémy.
Seminář pro rodiče a pedagogy Co se děje s naší psychikou při kontaktu s druhým člověkem
Datum a čas: 9. listopadu 2021, 17:30 - 18:30 hodin
Místo: kavárna hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 23
Lektor: PhDr. Ludmila Filipová
Paní psycholožka vysvětlila účastníkům, jak každý při komunikaci s druhým člověkem dáme nejdříve na první dojem tak zvaný halo efekt, to jak na nás zapůsobí do prvních 60 vteřin. Působí na nás svým vzhledem, vůní, hlasem. Někdy se náš názor shoduje s typem a charakterem člověka, jindy se můžeme mýlit a zjistíme to až časem. Nemáme posuzovat člověka podle prvního setkání je lepší si dělat názor časem.
Uvedla, jak je pro rodiče důležité nedávat dítěti nálepku, ono je takové, to mu nejde, to nezvládá. Zároveň také neříkat dítěti neboj se, nestyď se, nemluv, tím mu předurčujeme jeho pocity z komunikace s druhým člověkem. Sama opět uvedla příběhy ze své dlouholeté praxe. Rozebrala, jak je důležité mít svůj názor i na situace, které se v současné době dějí kolem nás. Máme je brát s nadhledem a dělat si svůj úsudek.
Na závěr rozdala každému pro zábavu list papíru se čtyřmi geometrickými tvary a úkolem účastníků bylo z uvedených tvarů poskládat co nejvíce obrazců, které vystihují věci ze života.
Seminář měl opět velký úspěch!
Seminář Motivace tvořivý přístup k literární výchově a slohu
Datum a čas: 9. listopadu 2021, 8:30 - 14:30 hodin
Místo: Maják Hlinsko
Počet účastníků: 8
Lektor: Mgr. Zdněk Petržela
Mgr. Zdeňek Petržela má dlouholetou pedagogickou praxi, působil na všech druzích škol od VŠ až po MŠ a strávil dokonce 4roky jako učitel v diplomatické škole v Káhiře.
Seminář byl zaměřen na podporu zavádění takových forem a metod výuky, které směřují k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků. K rozvoji individualizace výuky v oblasti čtenářské a informační gramotnosti. Účastníci se v praktickém semináři seznámili s netradičními možnostmi využití literárních textů J. Donna, M. Waltariho, F. Nepila, H. Ch. Andersena, K. H. Borovského, B. Ferrera, J. Buriana a dalších autorů v hodinách slohu a literární výchovy na 1. stupni ZŠ. Nabízené náměty k činnostnímu vyučování obsahují prvky tvořivé dramatiky, ukázky využití přírodnin a práce s fotografií, didaktické hry a pohybově zpracované písničky a jsou vhodným doplňkem každého školního vzdělávácího programu.
Seminář byl velice zábavný, pan lektor doplňoval výklad hrou na kytaru a zpěvem. Ukázal účastníkům jak při výuce používat jednoduché pomůcky, které zbudí u dětí zájem a soustředění na výuku.
Datum a čas: 4. listopadu 2021, 13:00 - 16:00 hodin
Místo: Bývalá administrativní budova firmy ETA u Penny marketu Hlinsko
Počet účastníků: 16
Lektor: Mgr. Bc. Jana Okrouhlá
Seminář v podobě praktické dílny byl zaměřen na práci s moderním a netradičním materiálem – polymerovou hmotou FIMO. Účastníci se naučili hmotu zpracovat a pomocí dalších nástrojů a pomůcek tvarovat do finálních výrobků. Pod vedením paní lektorky si vytvořili šperky - náhrdelník, náušnice, náramek, přívěšek na mobil, ke klíčům také postavičky a zvířátka.
Práce je moc bavila a viděli, že FIMO je vhodná pro všechny věkové kategorie dětí díky tomu, že rozvíjí jejich jemnou motoriku, fantazii a kreativitu.
Datum a čas: 2. listopadu 2021, 9:30 - 13:30 hodin
Místo: Regionální školící středisko REACH, Save s.r.o. Hlinsko
Počet účastníků: 19
Lektor: Mgr. Svatava Vyhlídalová
Paní lektorka navázala na seminář Řeč těla, který se konal v červnu letošního roku. Na začátek řekla, že u dětí platí stejně jako u dospělých tvrzení, že člověk může přestat mluvit, ale nemůže přestat komunikovat svým tělem.
Představila kontextové modality, které uzpůsobujeme pro optimální průběh dialogu. EQ projevy jako nutné požadavky pro kvalitní komunikační akt sem patří emoce, pohotovost, pomalost, vyčkávání. Atributová posouzení to je dvojná vazba, halo efekt, centrální charakteristické rysy a ustálené soudy. Dále rozebrala to, co stojí za nedorozuměním při komunikaci. Jedná se o naši tendenci si další vlastnosti druhé osoby konzistentně doplňovat tak, že jsme po chvíli schopni osobu charakterizovat. Tato posuzování bývají nesprávná a zkreslí následně naše setkání.
Popsala komunikační prostředky, jako jsou nonverbální signály, neboli konverbální chování, pohyby, mimika, gesta, obraz, symbol. Sem patří ironie, modulace hlasu, úsměšek, posunek, gesto, pauzy, emfáze vzdechy, vzlyky, tím vším se mění výrazová funkce jazyka. Paní lektorka seznámila účastníky s kanály neverbálních signálů, kam patří pohled, mimika, dotyky, gesta, a hlas. Řekla jak je důležitá vzdálenost mezi osobami jako emoční projev vyjadřující sympatie, antipatie, indiferentnost, podřízenost, nadřazenost. Měla by být min. 50 cm. Představila podrobně důležité vývojové milníky pro dítě a to druhý rok života, předškolní věk, mladší školní věk, pozdní školní věk a starší školní věk. Závěrem vyplynulo, že díky znalosti nonverbální komunikaci by měli pedagogové lépe chápat děti jako takové.
Datum a čas: 26. řijna 2021, 9:00 - 15:00 hodin
Místo: Regionální školící středisko REACH, Save s.r.o. Hlinsko
Počet účastníků: 24
Lektor: Mgr. Jiřina Bednářová
Paní Bednářová je speciální pedagog, metodik a školitel. Autorka metodik pro pedagogy a rodiče v oblasti SPU, pracovních listů, metodických materiálů pro děti předškolního a školního věku. MAS Hlinecko zakoupilo na jaře letošního roku tři kusy Klokanova kufru což je její didaktická pomůcka, kterou vytvořila. Jedná se o pomůcku, která naučí dítě vše, co potřebuje umět před nástupem do školy. Kufry jsou sdíleny mezi mateřskými školami z ORP Hlinsko po půl roce.
Paní lektorka představila pedagogům, jaká jsou základní východiska pro posouzení aktuálních dovedností dítěte a návazné informace o možnostech stimulace v oblasti grafomotoriky. Ukázala základní informace o posouzení vývojové úrovně v dané oblasti, přičemž se stěžejní důraz klade na stimulaci a intervenci v oblasti grafomotoriky. V prvním bloku semináře se účastníci dozvěděli o vlivu kognitivních funkcí na vývoj grafomotoriky, o vývoji kresby v předškolním roce a paní lektorka je seznámila s vývojovými stadii kresby. Řekla, jaké jsou možné příčiny grafomotorických obtíží pro skupiny dětí ohrožených problémy v grafomotorice. V druhém bloku semináře představila rozvoj hrubé a jemné motoriky. Seznámila účastníky s lateralitou, jaký je její vývoj a diagnostika. Rozebrala pracovní návyky při psaní a možnosti jejich navození sezení u kreslení a psaní, volbu psacího náčiní, úchop psacího náčiní, postavení a uvolnění ruky při psaní, podporu formálního provedení kresby. Probrala metodiku kreslení a psaní levou a pravou rukou. Ve třetím bloku rozebrala uvolňovací a rozcvičovací cviky, grafomotorická cvičení podle vývojové úrovně kresby dítěte a řazení grafomotorických prvků podle vývojových posloupností a aktuálních možností dítěte. Ukázala, jaké jsou možnosti navození jednotlivých grafomotorických prvků a přípravu na písmo.
Datum a čas: 15. řijna 2021, 9:00 - 15:00 hodin
Místo: v prostorách hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 8
Lektor: Mgr. Jitka Grohmannová
Paní lektorka je učitelka matematiky na 1. a 2. stupni ZŠ, má vytvořenou celou řadu jednoduchých pomůcek pro získání pozornosti žáků a zvýšení jejich motivace. Předvedla účastníkům typy na to, jak zpestřit úvod hodin pomocí logických úloh, hlavolamů a hádanek. Poradila jak sestavit funkční hodinu, co znamená funkční třída, jak udělat časové rozvržení práce, jak naučit žáky reflexi své práce a sebekontrole. Předvedla jak diferencovat práci v průběhu hodiny pomocí gradovaných úloh. Ukázala jaké mohou být celoroční aktivity s využitím matematických dovedností, jako jsou cestovatelské deníky, horolezci, statistika počasí atd.
Účastníci se naučili aktivizovat ve výuce slabé žáky, ale i žáky nadprůměrně nadané. Zjistli, jak vést žáky k zodpovědnosti a podporovat v dětech matematické aktivity i v jiných hodinách.
Datum a čas: 14. řijna 2021, 9:00 - 15:00 hodin
Místo: Regionální školící středisko REACH, Save s.r.o. Hlinsko
Počet účastníků: 23
Lektor: Mgr. Helena Wiesenbergerová
Mgr. Helena Wiesenbergerová působí v oblasti rozvoje lidských zdrojů 16 let, realizuje školení, tréninky a koučování pro prvoliniové pracovníky i pro manažery. Pro MAS Hlinecko přednášela již po třetí, a i tentokrát byli všichni účastníci z jejího milého a srozumitelného podání nadšeni.
Paní lektorka rozebrala příčiny konfliktních situací. Účastníci ji vyjmenovali celou řadu příkladů konfliktů, které je při práci ve školství trápí. Pak jim paní lektorka představila fáze řešení konfliktů. Seznámila je s Kilmannovým dotazníkem konfliktů. Na jeho základě lze zjistit, zda je dotazovaný v postoji konkurence, kooperace, kompromisu, vyhýbání nebo přizpůsobení se. Paní lektorka účastníkům jednotlivé postoje vysvětlila a řekla, že někdy může spadat dotazovaný i do více postojů najednou. V další části semináře se věnovala strategii a nástrojům řešení konfliktů. Na příkladech ze školního prostředí rozebrala, co znamená Pozitivní přerámování. Jak je důležité zapojit při jednání s konfliktním kolegou, nadřízeným, rodičem empatii. Popsala aktivní naslouchání, zapojení technik povzbuzení, objasňování, parafrázování, empatii a shrnutí. Rozebrala smysl a základ asertivního jednání. Ukázala účastníkům, že se pyramida řeči těla dělí na pozitivní a negativní. Sem patří asertivní kooperativní jednání, pasivní obrana a agresivní útok. Řekla zásadu pro asertivní chování držet se hesla „Co nechceš, aby činili jiní tobě, nečiň ty jim!“ Na závěr předvedla návod na prevenci konfliktů v týmu.
Datum a čas: 5. řijna 2021, 18:00 - 19:00 hodin
Místo: kavárna hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 23
Lektor: PhDr. Ludmila Filipová
Paní PhDr. Ludmila Filipová vedla první ze série tří seminářů pro rodiče a pedagogy věnovaný tématu současné doby a jejímu vlivu na psychiku. Seminář se uskutečnil ve večerních hodinách v příjemném prostředí kavárny Multifunkčního centra Hlinsko. Paní psycholožka pracovala celý život v pedagogicko psychologické poradně a zároveň také jako soudní znalkyně, má tedy bohaté zkušenosti a spoustu návodů jak řešit různé životní situace.
První část přednášky byla věnovaná zamyšlení se nad fenomény současné doby, kterým se všichni musíme přizpůsobovat. Paní psycholožka rozebrala jak reagovat na informace, které vidíme denně v médiích a na sociálních sítích. Poradila, do jaké míry bychom jim měli důvěřovat. Zamyslela se také nad otázkou umělé inteligence. Druhá část byla přehledem zátěžových emočních stavů, kdy nás přepadá strach, úzkost, frustrace a stresy vyhoření. Paní psycholožka jednotlivé stavy podrobně rozebrala, pojmenovala, poskytla návod na způsoby prevence, jak jim předcházet a co dělat v případě, že nás tyto negativní stavy i přes dobrou prevenci přepadnou.
Datum a čas: 5. řijna 2021, 8:00 - 12:00 hodin
Místo: foyer hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 20
Lektor: Prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.
Již po druhé jsme přivítali paní profesorku Evu Jenčkovou významnou českou hudební pedagožku, muzikoložku a profesorku pro obor hudební teorie a pedagogika, která se své činnosti věnuje již přes 50 let.
Výchozím repertoárem byla vánoční a zimní říkadla, rozpočítadla, různé pohybové hry, zimní hádanky a pranostiky. Paní lektorka učila účastníky popěvky a veselé písničky o zimě a čertech ve spojení s pohybem, instrumentální hrou a „pekelnou muzikou“. Vánoční atmosféru připomnělo scénické provedení koled. Součástí byla metodika dětského veřejného vystoupení, zaměřená na přípravu programu. Seminář byl pohybově velice akční, paní profesorka hýřila kreativními nápady jak pomocí jednoduchých pomůcek zaujmout dětskou pozornost. Během semináře byla možnost zakoupit hudební pomůcky a celou řadu publikací vydaných paní lektorkou.
Seminář byl určitě přínosem pro všechny zúčastněné pedagogy.Datum a čas: 17. června 2021, 9:30 - 13:30 hodin
Místo: Velká zasedací místnost Městského úřadu Hlinsko, Poděbradovo náměstí 1, Hlinsko.
Počet účastníků: 10
Lektor: Mgr. Svatava Vyhlídalová
Paní Lektorka seznámila účastníky jak lépe porozumět v různých situacích nejen druhým, ale i sobě samým. Rozebrala procentuální zastoupení komunikace, postoje ve vztahu k mimoslovní komunikaci. Poukázala na symboly těla, které automaticky děláme. Jedná se o postoje při stání, při sezení, mocenská a vlastnická gesta, dotyky. Zmínila přehled nejdůležitějších signálů v rozhovoru řeči těla, řekla jakou roli zde hraje příroda x kultura, rituální x ceremoniální jednání, nevědomé jednání a vědomě režírovaná řeč těla. Ukázakla gesta dlaní, rukou paží, oční signály, mocenské hry. Jak se lidé chovají v domácím známém prostředí a naopak v cizím. Podrobně rozebrala co znamenají různé způsoby podání rukou. Účastnící si ze semináře odnesli fakt, že případná znalost neverbální komunikace umožní zkvalitnit vzájemné vztahy v pracovním i osobním životě.
Seminář byl velice zajímavý a poučný. Účastníci se zamýšleli nad věcmi, které je v běžném životě neustále obklopují, ale pokud neznáme jejich význam tak je nevnímáme. Skvělé bylo také doplnění fotografií se spoustou názorných příkladů postojů lidí.
Datum a čas: 29. dubna 2021, 13:00 - 15:00, 15:30 - 16:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků:12
Lektor: JUDr. Dana Juříčková
Paní lektorka probrala postupně základní informace týkající se legislativy této problematiky. Představila směrnice, uvedla, jak je důležité předcházet rizikům v podobě revizí a také proškolení zaměstnanců. Zdůraznila rozdíl mezi školním úrazem a pracovním úrazem. Na vzorech formulářů předvedla postup při vyplňování školního a pracovního úrazu při jejich hlášení.
Účastníci webináře získali komplexní informace z oblasti bezpečnosti dětí ve škole. Byli seznámeni s nejčastějšími chybami a problémy spojenými s agendou pracovních a školních úrazů.
Během webináře uváděla paní lektorka pro lepší objasnění příklady z praxe. Na závěr proběhla diskuze. Po skončení webináře byly účastníkům zaslány podklady, které jim pomohou v řešení úrazů.
Místo: on-line
Počet účastníků: 9
Lektor: Mgr. Sylva Doláková
Webinář vedla paní lektorka Mgr. Sylva Doláková. Paní lektorka se zabývá výukou Anglického jazyka pro všechny generace a organiziovala nespočet přednášek v zahraničí.
Obsahem bylo předvedení jednoduchých pohádek, které poskytují ucelený komplex pro práci ve všech předmětech po dobu dvou až čtyř týdnů. Každá z pohádek nabízí textový rámec pro práci ve dvou jazycích (angličtina i čeština), zároveň také v matematice, prvouce, tělesné, výtvarné a pracovní a hudební výchově – prostřednictvím obou jazyků. Účastníci se naučili pracovat s materiály pro jazykovou práci (rytmus, výslovnost, stavba věty, slovní zásoba, stavba textu), matematické operace více/méně, sčítání, odčítání, násobení i dělení, a to v češtině i angličtině (možné i jiné jazyky), naučili se tematicky zaměřené pohybové aktivity a rozličné výtvarné techniky, vše na základě textu pohádky.
Tyto všechny techniky a pomůcky mají zlehčit výuku Anglického jazyka u dětí.
Místo: on-line
Počet účastníků: 23
Lektor: PhDr. Bedřich Musil
Workshop vedl PhDr. Bedřich Musil programový ředitel Hitrádia Vysočina, který mediální gramotnost přednáší na Masarykově univerzitě v Brně a SVOŠŠ Jihlava.
Obsahem workshopu bylo zamyšlení se nad tím, že svět, ve kterém žijeme je stále více závislý na mediálních technologiích, jež nás propojují se zbytkem světa. Vytvářejí síť, ze které je čím dál obtížnější vystoupit. Na mediální podněty máme často pouze reflexivní reakci, bez snahy o hlubší porozumění. V současnosti na ovlivňování lidí nemusíte vlastnit celostátní média. Mnohdy postačí dobře vedený profil na Facebooku. Fakta nejsou důležitá, dejte čtenáři emoci, po které touží a konvenuje s jeho viděním světa.
Pan Musil seznámil rodiče s dezinformacemi - řekl jak a kdo je úmyslně vytváří. Předvedl několik názorných ukázek - které účastníky překvapily - nenapadlo je, že by mohlo jít o dezinformace. Seznámil je také s hoaxy a ukázal jejich charakteristické znaky. Na závěr předvedl deep fake videa, která se vydávají za proslovy různých světových osobností - divák v žádném případě netuší, že nejde o originál.
Na konci workshopu proběhla bouřlivá diskuze kam až nás moderní technologie dovedou.
Místo: on-line
Počet účastníků: 13
Lektor: Mgr. Martina Černá
Webinář vedla paní lektorka Mgr. Martina Černá. Paní lektrorka se již 16 let zabývá logopedií, surdopedií, poruchami učení DO MŠ a MC, zároveň poskytuje poradenstí pro rodiče. Slovní hodnocení sama používá při své práci učitelky prvního stupně ZŠ.
Obsahem semináře bylo seznámit účastníky se základními formami a možnostmi slovního hodnocení. Získali informace o výhodách a rizicích slovního hodnocení v závislosti na podmínkách. Uvědomili si přednosti i úskalí využívání tzv. popisného jazyka při poskytování zpětné vazby žákům i jejich zákonným zástupcům. Pozornost byla věnována komunikačním dovednostem účastníků, jejich aktuální slovní zásobě (zejména v oblasti popisného jazyka) a využívání základních prvků komunikace při poskytování zpětné vazby. Účastnící byli informování o předpokladech uvědomělého naslouchání a pozorování, které je důležitou podmínkou slovního hodnocení.
Webinář byl pro přítomné pedagogické pracovníky velice přínosným.
Místo: on-line
Počet účastníků: 49
Lektor: PeaDr. Lidmila Pekařová
Tento webinář byl poslední se série, které pro MAS Hlinecko paní doktorka přednesla.
Tématem bylo proč jsou děti takové, jaké jsou. Dnešní rodiče neumí vychovávat děti, i když chtějí a snaží se. Výchova začíná pozdě. Vládne negativismus – neumíme pozitivně jednat. Do škol nastupují děti nevychované a neposlušné. Hodnocení „jen“ známkou. Problém puberty a agresivity. Matky dominují ve výchově, otcové se odklání. Zabíjíme citové devizy. Návrhy „Co s tím“. Cílová skupina MŠ, ZŠ I st., ŠD Výchova začíná pozdě, chybí výchova soběstačnosti a samostatnosti. Postupy působení na rodiče, aby chápali svoji roli a vliv. Řešení problémů nastupuje až ex post, chybí edukace, jak vychovat dobře a co ve kterém věku. Školní nezralost se netýká jen trivia, ale i sociální nezralosti...nesamostatnosti, neschopnosti rozumět co je moje...
Chybí společenské návyky, rodič neví, jak vychovat základní postoje poděkování, zdravení, pomoci druhým..... Výchova dětí znamená umět vychovat dívky a jinak chlapce, mají odlišnou psychickou výbavu. Chybí motivace otců-naučit pedagogy jednat s mužským elementem rodiny.
Cílová skupina ZŠ II.st. a střední stupeň, ZUŠ, DDM Prepuberta začíná brzy, jen už součtem našich chyb. V pubertě výchova nezačíná, ale končí. Tam začínají agrese, destrukce, averze... Dítě neumí žít podle svého řádu a řádu zařízení. V mnoha školách se nedodržuje školní řád - vytvořit způsoby dobré organizace a bezkonfliktních podmínek. Naučit rodinu vytvářet rozvrh pro každého člena rodiny - dospělého i dítě. Co je výchova k rodičovství a k pohlavnímu zralému jednání, pracovat s empatií-prakticky a včas. Zájmová činnost, umělecké nadání, souhra škola-rodinná povinnost - zájmy. Souhra mezi jevy "moje věci" "můj pokoj" "moje škola" "moje zájmy" a čas.
Místo: on-line
Počet účastníků: 36
Lektor: PaedDr. Zdeněk Martínek
PaedDr. Zdeněk Martínek je absolvent Pedagogické fakulty UK Praha, obor speciální pedagogika, specializace psychopedie, etopedie, sociální patologie. Pracuje v Pedagogicko-psychologické poradně v Pelhřimově. Již 30 let se zabývá především agresí a agresivním chováním dětí a mládeže, šikanou ve školních kolektivech.
Během webináře řekl pan Martínek účastníkům celou řadu příkladů z praxe - některé byly velice drsné.
Probral ve zkratce teoretické vymezení pojmů - šikanu, teasing, apod. Seznámil účastníky se stadii šikany, řekl jak jednotlivá stadia rozpoznat. Seznámenil je s projevy šikanujícího chování – typy obětí, typy agresorů, s varovnými signály šikany. Řekl jak naučit účastníky strategii vyšetřování šikany (vyvarování se základních chyb) a dále řešil jednotlivé metody řešení šikany – metoda usmíření a metoda vnějšího nátlaku. Jedním z cílů bylo naučit základní práci se skupinou s projevy šikany.
Dominantním cílem bylo naučit účastníky strategii vyšetřování šikany.
Datum a čas: 10. březen 2021, 14:00 - 15:30, 16:00 - 17:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 46
Lektor: PhDr. Lidmila Pekařová
Jednalo se o druhý webinář paní doktorky Pekařové. Paní doktorka tentokrát rozebrala jak máme v rodině správně komunikovat. Na příkladech ze své dlouholeté praxe uvedla, čemu se mají rodiče při výchově dítěte vyvarovat a jak nastavit ideální rodinné vztahy.
Účastníci byli z jejího výkladu opět nadšeni!
Na webináři bylo rozebráno, že při výchově používáme nesprávné výrazy. Neučíme dítě se rozhodovat. Používáme siamskou řeč a dítě za sebe nejedná. Pitvoříme se. Nevyužíváme gesta, napovídáme a nudíme dítě. Opakujeme pokyny druhých a snižujeme jejich autoritu. Nevedeme rozhovory v klidu – rušíme hru. Neumíme edukovat a krokovat, nevychováváme empatií. Vymlouváme se na pubertu „oni se s námi nebaví“. Matky posilují v dětech nezodpovědnost, lhostejnost a nemohoucnost. Ničíme v dětech zdravou touhu. Děti neumí psát dopisy.
Paní doktorka řekla Desatero komunikace aneb 10 zákonů výchovy.
Konverzace v ruštině pro druhé stupně základních škol
Datum a čas: školní rok 2020/2021
Místo: jednotlivé ZŠ
Počet účastníků: 2 základní školy
Účinkující: Ing. Elena Feofanová
I ve školním roce 2020/2021 bude probíhat pravidelná docházka rodilého mluvčího do základních škol.
Účast rodilého mluvčího ve výuce umožňuje konverzaci v cizím jazyce přímo v přirozené formě, žákům tak poskytuje jedinečnou možnost rozvoje jejich konverzačních dovedností a osvojení si praktické formy mluveného jazyka.
V tomto případě pracujeme s Ruským jazykem s paní lektorkou Ing. Elenou Feofanovou.
Webinář Nezastupitelné místo pohádky ve vývoji dítěte
aneb. práce s knihou Pohádky v dlaních vepsané
Datum a čas: 3. března 2021, 12:30 - 14:00, 14:30 - 16:00, 16:30 - 17:00 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 15
Lektor: Lena Freyová
Webinář vedla přímo autorka pohádkové knihy Pohádky v dlaních vepsané paní Lena Freyová. Paní Freyová napsala několik pohádkových knih a mnoho metodických sešitů. Věnuje se především rozvoji fantazie a tvořivosti dětí. Spolupracuje s Českým Rozhlasem, Českou televizí a rádiem Proglas.
Součástí webináře bylo i autorské čtení jednotlivých pohádek a k ním předvedení jednoduchý her pro rozvíjení dětské fantazie.
Její projev byl velice příjemný a uklidňující.
Hlavním tématem byla rehabilitace knižní kultury a využití literární předlohy na vývoj dítěte a jeho tvořivou práci. Rozbor toho jak pohádky vnášejí do jeho světa smysl a řád, a nabízejí mu polarizované, srozumitelné obrazy dobra a zla, a dávají dítěti informace o mravních dimenzích lidského života. Na webináři se účastníci naučili pracovat s materiálem pro jazykovou práci a rozvoj literární a čtenářské gramotnosti. Získali náměty a strategie pro vlastní práci s dětmi.
MAS Hlinecko zakoupila pro všechny účastníky autorčinu knihu a postupně ji rozdá všem zúčastněným.
Datum a čas: 23. února 2021, 14:00 - 15:30, 16:00 - 17:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 48
Lektor: PhDr. Lidmila Pekařová
Paní doktorka Pekařová je velice uznávaná odbornice v klinické psychologii a bývalá dlouholetá primářka oddělení Rehabilitace II v Hamzově léčebně v Luži-Košumberku.
Účastníci byli z jejího výkladu nadšeni!
Tématem webináře byl rozbor těchto témat: Kdo a kdy smí trestat a jak? Nepřípustné sankce a neuvážené direkce. Ideální trest a test výchovné způsobilosti pro dospělé. Tělesné a sociálně citové sankce a jejich dopad. Podstatná otázka při volbě školních trestů. Dětská lež a její kořeny, co s masivní lhavostí. Osvojení si výchovných a komunikačních postupů v každodenních situacích.
Datum a čas: 9. a 10. února 2021, 13:00 - 14:30, 15:00 - 16:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 30
Lektor: PhDr. Andrea Šmejdová, která pracuje jako zástupkyně ředitele Pedagogicko-psychologické poradny Pardubice.
Účastníkům byla představena školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště: -rozlišení, kompetence, úloha při řešení dětských problémů a legislativní zakotvení -spolupráce se zdravotnickými složkami -seznámení se strukturou PPP Objednávání klientů k vyšetření Anamnestické údaje jako nezbytné východisko Vlivy ovlivňující úspěšnost vyšetření: -navázání kontaktu, míra spolupráce, role rodiče a jeho motivace k vyšetření -podmínky vyšetření - zevní prostředí, aktuální zdravotní strav dítěte -adaptace dítěte na nové prostředí a situaci v PPP -přístup rodičů k výsledkům -Výstupy z vyšetření – zpráva a doporučení Psychologické a speciálně pedagogické vyšetření, způsoby, rozbor výsledků Specifika vyšetření SPUCH Specifika vyšetření z podnětu "problémového chování" (poruchy chování, šikana) Nejčastěji používané odborné termíny v nálezech z vyšetření v PPP Praktický rozbor zpráv, které si mohou účastníci přinést na seminář (bez uvedení osobních údajů). Účastníci se seznámili s kompetencemi pedagogicko – psychologické poradny jako školského poradenského zařízení. Získali informace o proběhu vyšetření, pokusí se naučit, jak s výsledky seznámit rodiče dětí, kteří hledají pomoc v PPP a mají obavy z neznámé situace. Dále se seznámili se základní psychologickou a speciálně – pedagogickou terminologií v nálezech a měli možnost konzultovat zprávy s PPP bez uvedení osobních údajů.Datum a čas: 3. a 4. února 2021, 14:00 - 15:30, 16:30 - 17:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 18
Lektor: Mgr. Okrouhlá Jana
Paní lektorka je vystudovaná speciální pedagožka, která se profesně zabývá především vzděláváním žáků s mentálním postižením a autismem. Webináře se zúčastnilo 18 zástupců z řad rodičů, pedagogů a pedagogických pracovníků ze základních škol z ORP Hlinsko.
Workshop byl zaměřený na problematiku práce asistenta pedagoga a naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Byla probrána následující témata: asistent pedagoga a jeho vymezení v legislativě (pracovní pozice, kvalifikační předpoklady, financování). Rozdíl mezi asistentem pedagoga a osobním asistentem. Role školského poradenského zařízení při zavádění funkce asistenta pedagoga (spolupráce se speciálním pedagogem, školním psychologem a výchovným poradcem) a metodické vedení. 2. Činnosti asistenta pedagoga v edukačním procesu (náplň práce asistenta pedagoga, jeho osobnost, další vzdělávání, úskalí práce asistenta pedagoga.) 3. Společné působení asistenta pedagoga a učitele v pedagogickém procesu (vzájemná spolupráce, vztah k žákovi, pracovníkům školy a rodičům). Organizace vyučování, ve kterém působí asistent pedagoga. 4. Práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky se zdravotním postižením, s tělesným postižením, zrakovým postižením, sluchovým postižením, s poruchou komunikace a s poruchou autistického spektra. 5. Didaktické zásady, metody práce, praktické rady a náměty. Konkrétní zkušenosti učitelky a asistentky pedagoga – příklady.
Datum a čas: 26. ledna 2021, 18:00 - 19:00 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 25
Lektorky: Mgr. Gabriela Slaninová a Ph.D., Mgr. Petra Pavlíčková
Workshop pro rodiče k usnadnění volby budoucího povolání jejich dětí.
Workshop byl zaměřen na téma volby budoucího studijního směřování. Cílem bylo představit, jak děti provázet na cestě k výběru studia, jak s nimi o budoucím oboru vzdělání a uplatnění v praxi mluvit, jak respektovat jejich přání i reálné možnosti. Dále workshop přinesl informace o tom, jak se orientovat v nabídce studijních oborů a kde hledat informace.
Účastníkům byl poskytnut zkrácený ukázkový test zájmů Holland, díky kterému lze zjistit jakým směrem dítě při volbě povolání směřovat.