Datum a čas: 18. a 19. listopadu 2020, 8:30 - 12:00 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 18
Lektor: Mgr. Marie Komárová
Cílem vzdělávacího programu bylo účastníky naučit rozvíjet připravenost dítěte na zahájení školní docházky ve smyslu podřízení se nárokům cizího dospělého, respektování autority, spolupráce s jinými dětmi, odkládání vlastních přání, zaměření pozornosti k předkládané činnosti, budování pracovních návyků, rozvoj v sociální oblasti, dále jak rozvíjet připravenost dítěte na zahájení budování dovednosti číst, psát a počítat v rámci jednotlivých sledovaných oblastí a schopnost poradit rodičům.
Zajistit vyrovnanější příležitost pro zahájení školní docházky. Účastníci si z kurzu odnesli fungující scénář pro rozvoj dílčích funkcí a sociálních dovedností u dětí před zahájením školní docházky a rovněž získali dovednost odhalit možná rizika (v dostatečném předstihu před nástupem dítěte do školy).Datum a čas: 24. listopad 2020, 13:00 - 16:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 9
Lektor: Mgr. Jiří Hruška
Místně zakotvené učení (MZU), anglicky „place-based learning“ či „place-based education“ je způsob vzdělávání, které:
využívá všech aspektů místního prostředí (přírodních, kulturních, historických a sociopolitických souvislostí) jako jednotícího kontextu pro výuku;
klade důraz na občanské zapojení v projektech, které mají praktický význam pro obec, slouží komunitě (tzv. servisní projekty);
buduje sociální kapitál, podporuje vývoj místních partnerství (týká se nejen žáků).
Datum a čas: 25. - 27. listopad 2020
Místo: Městská knihovna Polička
Počet účastníků: 5
Lektor: Tomáš Feltl
V rámci podpory polytechnických a digitálních dovedností dětí a žáků byla školám zakoupena 3D tiskárna Original Prusa i3 MK3S. Tiskárna bude sdílená pro všechny do projektu zapojené školy. Zároveň bude probíhat pravidelné školení lektorů, průběžné sdílení zkušeností s 3D tiskem a v budoucnu i meziškolní soutěže.
Tohoto pilotního a vícedenního školení se zúčastnili zástupci ze ZŠ, MŠ, realizačního týmu a jeden odborný pracovník. První den účastníci pod vedením lektora sestavili celou 3D tiskárnu a seznámili se tak detailně s funkcí všech součástek. Druhý den proběhla dostavba, kalibrace všech systémů a uvedení do provozu. Třetí den proběhlo představení internetových zdrojů a metodické i praktické dovednosti grafického modelování.
Datum a čas: školní rok 2020/2021
Místo: jednotlivé ZŠ
Počet účastníků: 6 základních škol
Účinkující: Pamela Berggren
Ve školním roce 2020/2021 probíhá pravidelná docházka rodilého mluvčího do základních škol. Účast rodilého mluvčího ve výuce umožňuje konverzaci v cizím jazyce přímo v přirozené formě, žákům tak poskytuje jedinečnou možnost rozvoje jejich konverzačních dovedností a osvojení si praktické formy mluveného jazyka.
V tomto případě pracujeme s Anglickým jazykem s paní lektorkou Pamelou Berggren.
Hlavní témata:
Datum a čas: 08. 10. 2020, 13:30 - 16:30 hodin
Místo: Multifunkční centrum Hlinsko
Počet účastníků: 7
Lektor: Mgr. Petr Šimíček
V Multifunkčním centru v Hlinsku proběhl seminář formou workshopu, na kterém jsme společně s panem mgr. Šimíčkem probírali téma výuky moderních dějin. Seminář byl zaměřen především na způsob samotného vedení výuky. Účastníci se seznámili s řadou on-line zdrojů, o možnostech efektivního zapojení karikatur, dobových obrázků a filmů do výuky. Byly představeny nové metody učení a možnosti spolupráce mezi školami. Zúčastnilo se sedm dějepisářů ze základních škol, které najdeme v území SO ORP Hlinecko.
Datum: 5.10.2020, 8:30 - 14:30 hodin
Místo konání: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova třída 341, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 8
Lektor: Mgr. Jiří Hruška
Mgr. Jiří Hruška, který seminář vedl, seznámil přítomné s metodami aktivního učení, které významně přispívají k inkluzi a vysvětlil proč je dobré metody aktivního vyučování používat.
Vyjmenoval, jak metody aktivního učení přispívají k inkluzi, vysvětlil proč je dobré metody aktivního vyučování používat, jak vytvořit přehled používaných metod aktivního učení a doplnit jej o metody nové, popsat model třífázového učení „evokace – uvědomění si významu – reflexe“, analyzovat ukázku výukové jednotky založené na principu E-U-R. Představil metody práce s textem, komunikační a diskusní metody, metody objevování a řešení problémů a simulace a simulační hry.Datum a čas: 29. 9. 2020, 9:00 – 15:00 hodin
Místo: Multifunkční centrum Hlinsko
Počet účastníků: 8
Lektor: Kpt. PhDr. Ondřej Moravčík
Dne 29. 9. od 9:00 do 15:00 hodin se v Multifunkčním centru Hlinsko konal seminář zaměřený na protidrogovou prevenci. Seminář vedl Kpt. PhDr. Ondřej Moravčík a zúčastnilo se ho osm pedagogů ze základních škol.
Obsah semináře: Jaké jsou účinky běžně dostupných drog? Jsou mezi nimi vůbec rozdíly? Jak je to s držením malého množství drog a s pěstováním marihuany? Posluchači se dozvěděli í nejčastější polopravdy a mýty o drogách včetně exkurzu do literatury a kinematografie, při kterém zjistili, že o této problematice vlastně vědí mnohem více, nežli sami tuší. Součástí kurzu byl také právní rozbor problematiky testování dětí na návykové látky ve školách a doporučení pro aktualizace školních řádů.
Klíčová témata: Nejčastější mýty spjaté s drogami Drogy v umění jakožto vodítko pro jejich pochopení Děti a drogy – jak je odhalit, jak je otestovat a jak jim pomoci. Seminář zvýšil kompetence pedagogů v oblasti prevence rizikového chování. Účastníci získali náhled na problematikou drog a jejich základními rozdíly, ujasnili si možnosti působení školy v této oblasti.
Datum a čas: 21. 9. 2020, 8:00 – 12:00 hodin
Místo: foyer hlineckého Multifunkčního centra, Hlinsko
Počet účastníků: 21
Lektor: Prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc.
Seminář vedla paní profesorku Evu Jenčkovou významnou českou hudební pedagožku, muzikoložku a profesorku pro obor hudební teorie a pedagogika, která se své činnosti věnuje již přes 50 let.
Účastníci akce získali metodickou inspiraci k využití hudebních a pohybových her v hudební výchově při zážitkové, poznávací a relaxační práci s hudbou. Výchozím materiálem byly říkanky, pohybové hry, popěvky a dětské písně k poznávání jednotlivých světadíů.Tematický repertoár byl spojen s využitím logopedicky zaměřených příkladů pro rozvoj dětské řeči a s využitím her k rozvoji jemné motoriky a celkové pohybové koordinace.
V rámci semináře si mohli účastníci prohlédnout i zakoupit celou řadu metodických publikací, které paní profesorka vydala.
Seminář byl již v průběhu akce velice kladně hodnocen. Paní lektorka na závěr ocenila aktivní přístup účastníků, kteří i přesto, že jim některé aktivity komplikovaly nasazené roušky nadšeně prováděli veškeré aktivity!
Datum a čas: školní rok 2020/2021
Počet účastníků: 10 Mateřských škol z SO ORP Hlinsko
Lektor: Lenka Makovská
Ve školním roce 2020/2021 byly zahájeny pravidelné kurzy na podporu polytechnického vzdělávání v mateřských školách. Děti se pod vedením lektorky za pomoci chytré stavebnice učí kreativitě, tvořivosti a schopnosti spolupráce v kolektivu. Pravidelná výuka se realizuje přímo na půdě jednotlivých Mateřských škol v jednotýdenních intervalech. Výuka probíhá zábavnou a hravou formou s přímým zapojením všech dětí.
Stavebnice vyrobila firma: Dřevovýroba Karel Makovský sídlící v Dědové. Jedná se tak o jedinečnou symbiózu mezi výrobním a vzdělávacím sektorem na území MAS Hlinecko.Datum a čas: 14. 9. 2020, 16:00 – 17:00 hodin
Místo: Multifunkční centrum Hlinsko
Počet účastníků: 72
Lektor: Lukáš Hejlík
Obsah:
V rámci podpory čtenářské gramotnosti v hlineckém Multifunkčním centru bylo odehráno představení s názvem CO BY MĚL MŮJ SYN VĚDĚT O SVĚTĚ. Konkrétně se jednalo o scénické čtení stejnojmenné knihy od švédského autora Fredrika Backmana.
Fredrik Backman (autor knihy Muž jménem Ove) vtipně stírá všechny úzkosti a nedostatky rodičů jednadvacátého století v půvabné knize plné upřímných obav a nepodmíněných vyznání lásky, která zasáhne srdce všech rodičů, a to dokonce i těch budoucích, potencionálních. V tomto představení účinkuje jen jeden herec; Lukáš Hejlík je stejného věku jako Fredrik Backman a má stejně starého syna.
Lektorka: Mgr. Sylvie Doláková
Datum a čas: 26.8.2020, 8:30–12:30 hodin
Počet účastníků: 11
Obsah:
Cílem vzdělávacího programu bylo seznámit učitele s aktivitami, jež jsou určeny žákům na druhém stupni a potřebují motivovat pro další učení, stejně jako prohloubit získané znalosti. Základní výukové dovednosti – poslech, aktivní komunikace, čtení s porozuměním a psaní, včetně kreativního a jejich procvičení se dají použít v hodinách angličtiny i tzv. konverzace. Učitelé se seznámili s mnoha metodami, jak procvičit náročné jazykové úkoly, naučí se samostatně projektovat tematické hodiny a odnesou si z kursu celou řadu pracovních listů, které mohou ihned používat ve svých třídách.
Lektor: Mgr. Martina Černá
Datum a čas: 18. 5. 2020, 8:30 - 10:00, 11:00 - 12:30 hodin a 19. 5. 2020, 8:30 - 10:00 hodin
Počet účastníků: 21
Obsah:
Účastníci si ujasní základní teoretická východiska, která ovlivňují vývoj řeči – naučí se využít těchto znalostí jako odrazového můstku pro praktické činnosti – správné vytváření hlásek, hry upevňující správnou výslovnost. Obsahová náplň bude přizpůsobena online formě.Lektor: PhDr. Jan Svoboda
Datum a čas: 3. 3. 2020, 15:00 – 18:00 hodin
Počet účastníků: 73
Obsah:
Přednáška byla vedena PhDr. Janem Svobodou, což je uznávaný lektor pro Českou i Slovenskou republiku v oblasti psychologie. V současné době je zaměstnán jako vysokoškolský učitel a odborný asistent na katedře školní a pedagogické psychologie Ostravské univerzity. Publikoval více než 100 časopiseckých článků. Napsal několik knih. Pravidelně vystupuje jako psycholog v televizních pořadech.
Pan psycholog přednesl výchovu dítěte jako velice stěžejní záležitost pro celou lidskou společnost. Zastává názor, že pro malé dítě a jeho vyrovnanou psychiku je velice důležitý kontakt s matkou, a to od narození do tří let věku. Od pěti do patnácti let se pomocí výchovy a přístupu rodiny k dítěti formuje celá osobnost člověka. Řekl, jak mají rodiče nastavit dítěti limity co smí a nesmí dělat. Rodiče mají být při dodržovaní daných limitů však důslední. To formuje dítě i pro jeho budoucí život, vztahy a výkon povolání. Apeloval na rodiče, aby si uvědomili, že dítě není malý dospělý. Přítomní rodiče si zkusili vyplnit test Obsah rodičovské lásky. Na testu zpětně zjistili, jaký mají oni vztah ke svým rodičům. Jak jim rodiče ovlivnili jejich současný život. Kde měli nedostatek pozornosti, tam se ji oni sami snaží nyní svým dětem i svému blízkému okolí vynahrazovat. Někdy je to v kladném, ale i záporném smyslu. Tím pan psycholog předvedl, jak se rodí násilí a agrese ve společnosti. Objasnil, jak agresivní lidé ve své zlobě vlastně volají po projevu lásky a zájmu o svoji osobnost – nastavují okolí tzv. zrcadlo. Vysvětlit pojmy trojúhelníku oběť – predátor – zachránce. Řekl také, že naše já se skládá z rozumu, těla, emocí a vztahů. Všechny čtyři spolu úzce souvisejí. Během celé přednášky představoval zkušenosti ze své dlouholeté praxe.
Herci: Věra Hollá a Lukáš Hejlík
Datum a čas: 3. 3. 2020, 8:00 - 13:20 hodin
Počet účastníků: 1 545
Obsah:
V Multifunkčním centru v Hlinsku bylo odehráno celkem pět představení – tři s názvem ŠMODRCHA PĚKNĚ POPLETENÝ KOČIČÁK pro první stupeň základních škol a dvě JAK BÝT KLUKEM/HOLKOU? pro druhý stupeň.
ŠMODRCHA PĚKNĚ POPLETENÝ KOČIČÁK napsal ARCHIE KIMPTON
Honzík Bačkora je docela obyčejný kluk z jednoho docela obyčejného městečka. Když ovšem jednoho obyčejného dne na toulkách po okolí náhodou natrefí na příšerně pomotaného, zpřeházeného, mrzoutského, vypaseného a na sušenkách závislého mluvícího kocoura, jeho život se rázem úplně změní!
JAK BÝT KLUKEM/HOLKOU? ANEB VŠE, CO JSTE CHTĚLI VĚDĚT O PUBERTĚ A BÁLI JSTE SE GOOGLIT napsali JAMES DAWSON a HAYLEY LONGOVÁ
Jak může být člověk za borce a představovat si, že někoho sbalí, když má obličej samý beďar a chlupy mu rostou na místech, kde by podle něj neměly vůbec růst? Být holkou je skvělý. Ale někdy taky praštěný, zvláštní a nepochopitelný.
Navíc každá škola dostala knihu, ze které se listovalo.
Lektorka: Mgr. Martina Křivková
Datum a čas: 18. 2. 2020, 8:30 - 14:30 hodin
Počet účastníků: 21
Obsah:
Nereedukované řečové vady způsobují valné obtíže v nabývání trivia, osvojování základních dovedností prvňáka. Ruku v ruce s tímto rozvíjejícím se fenoménem přichází rozvoj specifických poruch školních dovedností, které následně stojí za nechutí malého žáčka se učit. Stačilo se naučit správně mluvit, dobře slyšet, rozeznat jednotlivé hlásky mezi sebou, správně dýchat a vyťukat rytmus, i dobře naslouchat. V rámci programu semináře, který proběhne ve formě workshopu, si pedagogové vyzkouší postupy práce s dítětem při logopedické prevenci. Při workshopu lektorka nabídne vlastní publikaci k logopedické prevenci určené jak učitelům, tak i rodičům. Závěrem semináře si účastníci připraví vlastní logopedickou chvilku.
Lektoři: pracovníci Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice
Datum a čas: 28. 1. 2020, 8:00 – 12:30 hodin
Počet účastníků: 24
Obsah:
Vědecký den byl určen pro žáky osmých a devátých tříd ze škol mimo Hlinsko a byl veden pracovníky Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice. V rámci projektového dne byla vytvořena čtyři stanoviště – první bylo zaměřeno na problematiku kvašení a pozorování kvasinek pod mikroskopem, druhé na zajišťování pH různých druhů potravin a analytickou titraci, třetí se týkalo mikroskopování preparátů plísní a na posledním si žáci vyzkoušeli laboratorní práci s pipetami a mikrotitračními destičkami.
Děkujeme pracovníkům Fakulty chemicko-technologické Univerzity Pardubice za vytvoření skvělého programu a paní ředitelce Pšornové za zapůjčení prostor.