Logolink OP VVV hor barva cz

Vzdělávací aktivity

Seminář Listování scénické čtení

Datum a čas: 21. listopadu 2022, 16:00 - 19:00 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 110

Listování přijeli zahrát herci Lukáš Hejlík a Alan Novotný. Jednalo se o divadelní představení Cooking show Vaříme z vody. Představení je adaptací knihy U nás v Evropěod spisovatelky Markéty Hejkalové.

Lukáš Hejlík vedl celé představení jako moderátor Cooking show. Vyzval jednu dobrovolnou účastnici, aby šla na pódium a vařila z ingrediencí, které se vztahovaly k jednotlivých zemím. Postupně zval na podium kolegu Alana Novotného. Ten přicházel na scénu a vždy představoval typického představitel evropské země, k níž se vaření pojilo. Předváděl jejich mluvu, temperament, styl, na kterém byla vidět velká odlišnost jednotlivých zemí.  Představených zemí bylo celkem osm Maďarsko, Španělsko, Francie, Německo, Itálie, Švédsko, Česká republika a Polsko. Na závěr byl uvařený pokrm připomínající guláš, který mohli účastníci ochutnat.

Představení bylo plné vtipných scén. Účastníci se velice dobře bavili a z představení odcházeli dobře naladěni.



Seminář Kolektivní logopedická cvičení

Datum a čas: 20. října 2022, 9:00 - 13:30 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 20

Lektor: Bc. Monika Jeníčková 

Seminář vedla paní Bc. Monika Jeníčková, která působí jako speciální pedagog v MŠ Chrudim a má dlouholetou praxi při práci s různě hendikepovanými dětmi.

Paní lektorka účastníky seznámila s logopedickou prevencí s cílenou intervencí pro děti s narušenou komunikační schopností realizovanou formou skupinového cvičení. Předvedla jim upevňování správné výslovnosti jednotlivých hlásek - DTN, L, R, Ř, postavení mluvidel, motivační cvičení a artikulační průpravná cvičení. Ukázala dechová cvičení, procvičování hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a spojení grafického záznamu se zvukem. Paní lektorka také představila hry na rozvoj rozumových schopností dětí a rozšíření pasivní a aktivní slovní zásoby. Dále ukázala smyslové, hudebně pohybové hry a relaxační příběhy. U relaxace vyzdvihla její důležitost pro navození příjemné pohody dětí, díky čemu se zlepší jejich následná spolupráce s pedagogem. Na závěr předvedla zásobník slov, vět, říkanek a rozpočítadel. Paní lektorka přivezla na seminář celou řadu pomůcek, které si mohli účastníci během semináře postupně prohlédnout.

Seminář se nesl díky názorným ukázkám ve velice aktivním duchu. 

Seminář Psychomotorické hry

Datum a čas: 13. října 2022, 9:00 - 13:00 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 23

Lektor: Mgr. Jana Macešková

Seminář vedla Mgr. Jana Macešková, která sama dříve několik let působila jako speciální pedagog a nyní se věnuje lektorské činnosti. 

Paní lektorka seznámila účastníky s pojmem psychomotorika a také s jednotlivými oblastmi, které psychomotorika rozvíjí. Naučila je hry do třídy i do tělocvičny, hry, které podporují zájem dětí o pohyb. Hry jsou vhodné i pro děti s postižením. Účastníci si hráli s tradičními i netradičními materiály jako jsou šátky, kroužky z uzávěru PET lahví, střapce ze skartovaného papíru, terapeutický padák. Při hrách pouštěla paní lektorka hudbu, která jednotlivé hry příjemně dokreslovala. Účastníci obdrželi metodický list s popisem her.

Paní lektorka ukázala účastníkům celou řadu velice zábavných her, které mají za úkol stmelit školní kolektiv, zpříjemnit dětem pobyt ve škole, školních zařízeních a rozvíjet jejich dovednosti. Seminář se nesl ve velice uvolněném a zábavném duchu.



Seminář Výtvarné techniky. Quilling - papírový filigrán

Datum a čas: 6. října 2022, 13:30 - 16:30 hodin

Místo: Základní škola, Hlinsko, Resslova 603, okres Chrudim

Počet účastníků: 20

Lektor: Mgr. Jana Okrouhlá

Seminář v podobě praktické dílny vedla Mgr. Jana Okrouhlá, která pracuje jako učitelka na 1. stupni základní školy a zároveň jako speciální pedagog. Kreativní vyrábění je její velkou zábavou. Lektoruje kurzy pro děti a dospělé a ruční tvorbu předvádí na různých řemeslných akcích a výstavách.

Paní lektorka nejprve účastníky seznámila s historií této techniky, dále s pomůckami a materiálem, který se využívá při práci. Představila quilling nebo také papírový filigrán jako umění využívající proužků papíru, které jsou stáčeny, formovány a lepeny do požadovaného tvaru. Ve výsledku tak mohou účastníci díky správné kompozici jednotlivých tvarů vytvořit krásný a originální obrazec. Ukázala, že tato technika není náročná na materiál a po zapracování ani na čas. Tvořit pomocí papírových proužků mohou už i děti školního věku. Postupně ukázala jak správně s papírovými proužky pracovat. Přinesla jim na ukázku celou řadu svých hotových děl. Každý z účastníků si podle jejího vzoru vytvořil dílo dle svojí fantazie. Vznikla tak krásná a originální přáníčka a dekorace.

Byla to velice zábavná a kreativní práce.

Seminář Čtení s porozuměním u žáků mladšího školního věku a u žáků se SVP

Datum a čas: 26. září 2022, 9:00 - 15:00 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 16

Lektor: Mgr. Tereza Chomínová

Seminář vedla Mgr. Tereza Chomínová. Paní lektorka působí v současné době jako terapeut a sociální pedagog, má za sebou 9 let pedagogické činnosti v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ. Velkým přínosem jí byl roční pobyt ve Velké Británii, kde působila jako vychovatelka v odpoledním klubu pro děti, mládež a dospělé s mentálním ,tělesným, či kombinovaným postižením.

Na začátku semináře představila paní lektorka důležitost věnování dostatku času na přípravy vyučovacích hodin. Patří sem doporučený počet žáků pro výuku, organizace prostoru, výběr literárního textu a didaktických pomůcek. Seznámila účastníky se zásadami používání vybraných didaktických a speciálních pomůcek. Pomůcky jsou velice důležité, zajistí dětskou pozornost a usnadní dětem vnímání textu. Pomůcky mohou být materiální, literární, zvukové, speciální – jedná se o čtecí okénka, barevné čtecí folie, bzučák. Dále sem patří moderní didaktická technika, jako jsou tablet, počítač, interaktivní tabule a různé výukové programy. Zdůraznila, že příprava vyučovacích hodin by měla bavit učitele, tím bude bavit i žáky. Důležitá je také příprava pracovního listu, se kterým se v hodinách pracuje. Ten má být přiměřený žákům. Každý žák potřebuje jiný přístup. Paní lektorka ukázala účastníkům pět konkrétních modelových literárních hodin Slon Zip, Zima, Probuzení divokého zvířete, Zkrocení divokého dítěte a Kouzelné kameny. Na nich popsala práci s rozmanitými literárními texty, práci s jednotlivými pracovními listy, jejich hodnocení a také doporučení pro pedagogy při práci v hodině. Vyzdvihla čtení jako prožitek, při kterém lze pomocí předčítání příběhů pracovat s emocemi žáků. Patří sem práce s pocity hněvu a strachu. Vyjadřování emocí pomocí dramatizace, kresby. Paní lektorka předvedla účastníkům ukázku relaxace prostřednictvím čteného příběhu a jeho využitelnost v literární hodině. Řekla, jak je relaxace pro děti důležitá. Pomáhá jim se uvolnit, odstranit strach a zlepšit jejich soustředění.

Seminář byl díky názorným ukázkám velice pestrý. Největším překvapením pro účastníky byla závěrečná relaxace.

Seminář Diagnostika dítěte přeškolního věku

Datum a čas: 15. září 2022, 9:00 - 15:00 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 15

Lektor: PaedDr. Iva Tomášková

Seminář vedla PaedDr. Iva Tomášková, která za svůj profesní život působila jako ředitelka MŠ, ZŠ, zabývá se dlouhodobě publikační a lektorskou činností, má vlastní vzdělávací studio.  

Na začátku semináře paní lektorka představila diagnostické portfolio v mateřské škole, jeho význam a funkce. Rozebrala typy portfolií v předškolním vzdělávání a jak s nimi pracovat. Ukázala pedagogickou diagnostiku neformální, formální a její současné přístupy. Rozebrala s účastníky požadavky na diagnostickou činnost sem patří individuálnost, komplexnost, integrativnost, kontinuálnost, konkrétnost, objektivnost, konsenzualita, prognostický charakter a pedagogický optimismus. Popsala podrobně etapy pedagogické diagnostiky plánování, sběr dat, jejich zápis, třídění získaných informací a jejich interpretace. Dále sdělila účastníkům, že se diagnostika dělí na tři typy vstupní, průběžnou a při ukončení docházky mateřské školy se dělá diagnostika výstupní. Představila metody pedagogické diagnostiky to je pozorování, rozhovor, dotazník a anamnéza. Dále sem patří rozbor dětské kresby, kresba postavy, hlavonožec, jednodimenzionální a dvojdimenzionální kresba, rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky. Rozebrala složky zrání x učení, školní zralost x školní připravenost sem patří Diagnostické nástroje PREDIKT nástroj pro hodnocení pokroků dítěte v mateřské škole. Máme také elektronický PREDIKT. Představila diagnostické nástroje podle paní Jiřiny Bednářové, záznamové archy a Klokanův kufr. Ukázala, jak pomocí nich zjistit úroveň vědomostí, schopností a dovedností dětí. Co by mělo dítě v určitém věku zvládat, co je nutné sledovat při posuzování školní zralosti dětí. Patří sem individuální vzdělávací plány pro děti, které potřebují individuální přístup. Shrnula, jak je možno těchto výsledků využít v předškolním vzdělávání dětí.

Na seminář byl zapůjčen Klokanův kufr z MŠ Rubešova Hlinsko, účastníci si ho s paní lektorkou podrobně prohlédli a pobavili se o jeho maximálním využití při diagnostice dětí. Paní lektorka dala účastníkům typy na knihy, které mohou při diagnostice používat.  Seminář byl velice přínosný. 

Seminář Matematické činnosti na 1. stupni základní školy

Datum a čas: 14. září 2022, 9:00 - 15:00 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 11

Lektor: PaedDr. Iva Tomášková

Seminář vedla PaedDr. Iva Tomášková, která za svůj profesní život působila jako ředitelka MŠ, ZŠ, zabývá se dlouhodobě publikační a lektorskou činností, má vlastní vzdělávací studio.  

Paní lektorka na začátku semináře představila cíl vzdělávání ve vztahu k matematické gramotnosti na 1. stupni v duchu „Kolik máme gramotností, tolik máme starostí, jak to všechno zvládneme a do dětí dostaneme? Chce to lásku, klid a pohodu, v práci najít zálibu.“ Poukázala na rozvoj matematických schopností v předškolním věku na před matematické činnosti a návaznost na výuku matematiky na 1. stupni. Rozebrala s účastníky, jaké jsou metody vzdělávání, kam patří prožitek, vzor, hra, pohyb, manipulace, experiment a myšlenkové operace. Ukázala učební styly. Rozvoj a význam smyslů. Představila výuku matematiky podle Hejného, jeho východiska, zásady a principy.  Zmínila netradiční metody, jako jsou Krokování, Schody, Autobus, Děda Lesoň, Sova, Parkety, Dřívka, a Krychlové stavby. Matematické hry, didaktické hry, které usnadňující nácvik numerace. Ukázala zásobník matematických her. Hry na procvičování početních operací sčítání, odčítání násobení a dělení a činností pracovních listů. Hry na rozvoj logického a kombinačního myšlení. Sem patří magické čtverce a tangramy. Dále ukázala hry pro rozvoj prostorové představivosti žáků, kam patří skládanky a origami. Zmínila i hádanky a karetní hry.

Při názorných ukázkách jednotlivých her se účastníci semináře velice dobře bavili.

 



Představení pro žáky základních škol a gymnázia Listování

Datum a čas: 8. června 2022, 8:00 - 12:20 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 1350

Obsah: 

Listování scénické čtení se uskutečnilo v Multifunkčním centru Hlinsko. Listování přijeli žákům základních škol a gymnázia zahrát herci Lukáš Hejlík a Alan Novotný. Jednalo se celkem o čtyři samostatná představení. První představení začalo od 8 hodin poslední od 11:35 hodin. Ke scénickému čtení byly využity dvě knihy, a to kniha „Kvak a Žbluňk jsou kamarádi“ napsal Arnold Lobel a kniha „ Můj příběh: 9.58“ napsal Usain Bolt.

První dvě představení Kvak a Žbluňk jsou kamarádi byla určena pro žáky z prvního stupně základních škol. Kniha pojednává o legračních příbězích Zeleného žabáka Kvaka a hnědého ropušáka Žbluňka. Ti jsou velcí kamarádi a jeden bez druhého neudělá krok. I jejich přátelství však někdy zastíní mráček. To když je Kvak až příliš podnikavý a vymýšlí si výlety, které pohodlného Žbluňka stojí velké přemáhání. Herci během představení zapojili žáky do děje, což bylo velice zábavné. Dvě další představení absolvovali žáci druhého stupně základních škol a nižšího stupně gymnázia. Představení s názvem Můj příběh: 9.58 vypráví o nejrychlejším sprinterovi všech dob, Usainu Boltovi - nejrychlejším člověku na světě. Ukázky z Boltova života a  rozhovory s jeho nejbližšími ukazují, proč je jamajský šampion jedním z nejsympatičtějších lidí mezi světovou sportovní špičkou. Příběh byl pro žáky zábavný a inspirativní. 

Akce se účastnili diváci ze základních škol v Hlinsku (ZŠ Resslova, ZŠ Ležáků ZŠ Smetanova), ze základních školy  Trhové Kamenici, Krouně, Rané, Kameničkách, Miřeticích, Svratouchu, ve Včelákově a také žáci Hlineckého gymnázia. Herci pojali představení zábavnou, ale i výchovnou formou a tím velice obohatili čtenářskou gramotnost žáků.

Seminář Time management - efektivní plánování času

Datum a čas: 8. června 2022, 14:00 - 17:00 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 10

Lektor: Mgr. Helena Wiesenbergová

Seminář je poslední ze tří, které paní lektorka Mgr. Helena Wiesenbergová pro Hlinecké pedagogy připravila. Myšlenka seminářů je setkat se pouze v menším počtu účastníků a díky tomu se více zaobírat jejich konkrétními dotazy a problémy. 

Paní lektorka dala účastníkům na začátek úkol představit se vzájemně ve dvojicích a následně souseda představit ostatním po dobu 1 minuty. Tím jim ukázala, co vše se dá v tomto krátkém čase říci. Vysvětlila, že plánování času je důležitý, pracovní nástroj, který nám pomáhá i jako prevence proti  stresu. Plánování by mělo být na méně jak 100%, Pokud máme čas rozplánovaný na 100 %, nenecháme žádnou rezervu a v něčem se opozdíme, nebo se nám stane něco nepředpokládaného, vede to ke stresu, nervozitě, špatné náladě a nižšímu výkonu. Paní lektorka řekla, že Time management se skládá z plánování – ideální je 60%:40%, dále sem patří komunikace a řízení - disciplína plnění. Při komunikaci je důležité vysvětlit druhému, co potřebuji, v krajním případě použít i asertivitu. Měli bychom si vždy určit prioritu co je potřeba udělat, vyřídit přednostně, co lze oddálit. Každý má prioritu v něčem jiném. Následně paní lektorka představila účastníkům 4 generace přístupy time managementu. Patří sem hlavní otázky Co? Kdy? Jak? Soustředit se na nás samotné. Účastníci si zodpověděli test 12 otázek, co jsou jejich nejčastější časoví zloději. Zmapovali si biokřivku svého běžného pracovního dne. Zjistili, že nejlepší je si stanovovat cíle, které jsou SMART specifické, měřitelné, akceptovatelné, reálné a termínované. Seznámili se s oknem priorit, rozdělení co je naléhavé, nenaléhavé, důležité a nedůležité. Pomocí Paretova pravidla 80% 20% si vyhodnotili, jak plánovat svůj čas a následně řídit sebe a komunikovat s druhými. Důležité je také umět úkoly správně delegovat tak, aby svůj plán naplnili.

Seminář se nesl ve velice přátelském a pracovním duchu.



Seminář Rozvíjení čtenářské gramotnosti pomocí literatury pro děti a mládež

Datum a čas: 30 května 2022, 9:30 - 14:30 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 13

Lektor: Mgr. Jarmila Sulovská

Seminář vedla Mgr. Jarmila Sulovská. Paní lektorka vystudovala obor český – francouzský jazyk, působila jako didaktička na Katedře českého jazyka a literatury na Přírodovědně-humanitní a pedagogické fakultě Technické univerzity v Liberci. Je členkou expertní komise oborové didaktiky ČJL na Národním ústavu pro vzdělávání. V roce 2001 jí byl francouzským ministerstvem školství udělen rytířský Řád akademických palem.

Paní lektorka sdělila účastníkům, že je důležité s dětmi procvičovat základní poznávací procesy, kterými je vnímání a pozornost. Ukázala, co znamená zábavné čtení a jaké jsou metody pro uvědomělé čtení. Dala účastníkům náměty na slovní kreativitu a estetickou tvorbu. Poradila jak zvýšit rozvoj slovní zásoby. Představila frazeologismy - ustálené spojení slovních tvarů slov s vlastním významem. Jedná se například o pranostiku, rčení, pořekadlo, přirovnání či přísloví. Představila metody kritického myšlení, kam patří pětilístek, což je pětiřádkové povídání, které po pisateli vyžaduje, aby shrnul informace a názory do výrazů, jež vystihují námět. Popsala jak dělat s žáky komentované čtení, anebo vnímání poezie všemi smysly. Vysvětlila, že lze vnímat například její barvu, chuť, z jakého materiálu by mohla být, jakou má vůni.  Nabídla účastníkům hru s tituly – vytvoření souboru knih pro děti a mládež. K tomu všemu jim pomohou díla L. Středy, I. Březinové, V. Fischerové, L. Procházkové, M. Kratochvíla, V. Steklače, J. Lady. Díky úkolům, se stane LV zajímavější a oblíbenější. Žáci se naučí mimo jiné pochopit vlastní pocity z četby, či reagovat na problémové otázky. Zlepší se tak jejich komunikativní dovednosti, které uplatní v dospělosti. Poznají citové a volné stránky své vlastní osobnosti. Budou schopni rozlišit pozitivní i negativní přístupy v sociální interakci, pracovat na etickém kodexu apod. Seminář byl pro pedagogy velice přínosný a odnesli si celou řadu tipů na zatraktivnění literární výuky.

 

Seminář Proč dnešní děti odmítají autority

Datum a čas: 24 května 2022, 9:00 - 13:30 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 17

Lektor: Mgr. Svatava Vyhlídalová

Seminář vedla paní lektorka Mgr. Svatava Vyhlídalová, která k nám zavítala již po několikáté a opět měla u účastníků velký úspěch.

Paní lektorka na začátek účastníkům sdělila, že děti autority potřebují, ba co víc - chřadnou bez nich. Důvod je prostý. Dětství je přípravným obdobím pro život v dospělosti. Pokud si člověk neosvojí pravidla nezbytná pro soužití s ostatními během dětství, později už se to také nemusí naučit, a jeho život pak přináší zbytečné trápení jemu i jeho okolí. Při výchově dětí je nutné si uvědomit, do jaké míry se jedná o osobnost dítěte a co lze ovlivnit výchovou. Výchovu lze ovlivnit od 1 roku do 10 let. Nelze brát v potaz, co dělají druzí každé, dítě je jiné. Je důležité nastavit základní pravidla rodiny, jak se chová rodič k dítěti, tak se bude ono chovat k němu a i k ostatním lidem. Je důležité být důslední. Do tří let dítěte se vytváří tzv. emoční kotva na rodiče. Ta chybí většinou u rozvedených rodin. Rodiče se nemohou dohodnout na stejné výchově dětí, na stejných pravidlech. Problémem dnešní doby jsou také pačvorkové rodiny, kde je více dětí z jiných vztahů. Pro dobré vztahy je důležitá ohleduplnost k druhým. Z rodiny se stává chaotická občerstvovací stanice, kde nejsou stanoveny žádné životní normy. Rodič musí dítěti říci, co je dobře a co je špatně, nesmí s ním diskutovat! Čím větší má rodič přirozenou autoritu, tím méně potřebuje hrubé síly a moci, aby dítě přiměl k respektu svých přání a příkazů a tím obezřetněji zachází s odměnami a tresty. Schopnost rozlišit vhodnou autoritu je znakem dospělosti. V současné době se zvyšuje  vliv autorit falešných z řad populárních, leč mravně nevyspělých osobností. Přibývá "věčných dětí", tedy lidí, kteří pro neschopnost přijmout do svého života potřebné autority nikdy v pravém slova smyslu nedospějí.

Paní lektorka dala účastníkům rady, jak jednat s rodiči problémových dětí. Základním pomocníkem jim mají být osnovy. Pokud vidí, že ve škole začíná šikana, je důležité jí ihned řešit. Seminář byl velice přínosný, na konci si účastníci vyměnili vzájemné zkušennosti při jednání s rodiči. 


Workshop Pomůcky ve výuce matematiky na 2. stupni ZŠ

Datum a čas: 12. května 2022, 14:00 - 16:00 hodin

Místo: Kancelář MAS Hlinecko

Počet účastníků: 5

Lektor: Mgr. Bc. Silvie Holečková

Workshop vedla paní Mgr. Bc. Silive Holečková, nadšená učitelka matematiky, která se pomocí nejrůznějších pomůcek snaží dětem zjednodušit hodiny matematiky a nalézt v ní smysl a zábavu.  

Paní lektorka na začátku workshopu rozdala každému účastníkovi sadu se 100 kusy malých barevných pěnových kostek. Pomocí těchto kostek si společně představovali, jak přiblížit žákům v 6. ročnících desetinná čísla, krychli a kvádr. V 7. ročnících usnadnit pochopení zlomků. V 8. ročnících znázornit procenta, mocniny, odmocniny, algebraické vzorce a statistiku.  V další části workshopu rozdala paní lektorka účastníkům barevná dřívka, a opět předvedla, jak s lze s žáky 6. ročníku sestavovat nejrůznější trojúhelníky a v 7. ročníku rovnoběžky. Poté si účastníci zkusili používat místo barevných dřívek do sebe zapadající plastové tyčky. Na závěr ukázala paní lektorka papírové pomůcky, které lze také v hodinách matematiky využívat a odkázala účastníky na různé internetové stránky, kde lze všechny předváděné pomůcky objednat. Workshop se nesl ve velice přátelském a zábavném duchu, účastníci si vzájemně vyměnili své tipy  zkušenosti z používání pomůcek při výuce matematiky. 

 

Seminář Worklife balance - rovnováha v životě a v práci

Datum a čas: 11. května 2022, 14:00 - 17:00 hodin

Místo: Kancelář MAS Hlinecko

Počet účastníků: 7

Lektor: Mgr. Helena Wiesenbergová

Seminář je druhý ze tří, které paní lektorka Mgr. Helena Wiesenbergová pro Hlinecké pedagogy připravila. Myšlenka seminářů je setkat se pouze v menším počtu účastníků a díky tomu se více zaobírat jejich konkrétními dotazy a problémy. 

Paní lektorka měla pro účastníky připravený dotazník „Životní inventura“, který si vyplnili a podle výsledků svých odpovědí se zamysleli nad tím, jak mají naplněné důležité oblasti života. Jednalo se celkem o 80 otázek k rodině - vztahům, kariéře – práci, penězům, zábavě, potěšení, výkonnosti efektivitě, osobnosti „Já“, osobnímu rozvoji a péči o zdraví - tělo.  Paní lektorka účastníkům vysvětlila, jak s výsledky pracovat, jak si mají rovnováhu nastavit, co si zaslouží větší pozornost, jaký by měl první krok. Popsala, co jsou zdroje energie, jak je důležité být ve stavu flow, při kterém nevnímáme čas, a tím ze sebe dostaneme tenzi a stres. Je potřeba hlídat, aby se stres nestal chronickým. Pro dobrou psychiku je nutné dělat si drobné radosti každý den. Pro každého to znamená dle jeho zaměření něco jiného. Patří sem sport, dobré jídlo, pobyt v přírodě, setkání s přáteli, četba, atd. Je dobré si tyto radosti zapisovat každý den do deníku, tím se naše mysl začne soustředit více na pozitivní věci. Ideální je psát si tři pozitiva denně. Představila pravidlo pro stanovení cílů SMART. Což je dodržování specifikace, měřitelnosti, akceptovatelnosti, reálnosti a termínu. Důležité je umět správně delegovat věci na druhé a to jak v pracovním, tak i v osobním životě. Účastníci si také popsali svoji životní etapu a zamysleli se nad nastavením možností, které povedou k větší kvalitě prožívání času.

Na závěr dostali účastníci úkol vytvořit si Buck list – seznam věcí, které chtějí ve svém životě zažít. Paní lektorka vysvětlila, že v každém věku je velice důležité mít sny a přání. Pokud si jejich realizaci následně představujeme, udržujeme se v pozitivních myšlenkách a máme tak lehčí a spokojenější život!

 



Webinář Máme nové, ukrajinské spolužáky. Jak pracovat se třídou?

Datum a čas: 5. května 2022, 16:00 - 18:00 hodin

Místo: on-line

Počet účastníků: 9

Lektor: PhDr. Jitka Gabašová

Webinář vedla paní lektorka PhDr. Jitka Gabašová, pedagožka, lektorka zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy, která byla 15 let aktivní instruktorkou Prázdninové školy Lipnice. (PŠL).

Paní lektorka na začátku webináře řekla, že je důležité si uvědomit, jak aktuální situaci vnímají děti a jak dospělí. Pokud přijde do školy nový ukrajinský žák, je důležité jednat s ním a jeho rodinou opatrně.  Pobavit se citlivě s jeho rodičem odkud přicházejí, zda potřebují s něčím pomoci. Jakým jazykem chtějí oni i děti hovořit. Pro ně může být v současné chvíli Ruština brána jako nepřátelský jazyk. Ukrajinština se trochu Češtině podobá. Je důležité naplánovat výuku Češtiny.  Některé děti mohou mít problém, jsou uzavřeni do sebe a nechtějí komunikovat. Paní lektorka dala účastníkům několik námětů na práci s třídním kolektivem. Pokud je ve třídě asistent pedagoga je dobré i jeho požádat o pomoc. Na první hodiny by se mohl vzít do třídy i rodič. Pedagogové by měli při výuce zvolnit, mluvit pomaleji a víc srozumitelně. Nové žáky lze zapojit pomocí básniček, pantomimy, písniček, různých pohybových her. Porovnáváním českých a ukrajinských slov. Je dobré požádat žáka, aby i on učil třídu ukrajinská slova. Dělat relaxační cvičení, hodně chodit ven. Pokud to jde pracovat s pohybem, který uvolňuje napětí. Tím dala paní lektorka účastníkům možnosti jak posílit mezi žáky schopnost spolupracovat a komunikovat a navzájem se od sebe učit.

Následně se rozběhla diskuze, při které si účastníci vyměňovali své zkušenosti, které v tomto náročném čase již získali.     

Seminář Neurotické dítě v MŠ a ZŠ

Datum a čas: 27. dubna 2022, 9:00 - 13:30 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 19

Lektor: PhDr. Andrea Šmejdová

Seminář vedla PhDr. Andrea Šmejdová, která dlouhodobě působí jako psycholog v Pedagogicko psychologické poradně v Pardubicích. 

Na začátku řekli všichni účastníci konkrétní případy neurotických projevů u dětí, které mají ve svých školách. Paní lektorka jim sdělila, že velké procento neuróz vzniká u dětí v napojení na rodiče. Nejčastěji na matku. Další obrovská past je nemocné dítě, o které se rodiče bojí a tím na něho ten pocit přenášejí. Dětí s neurotickými projevy přibývá, za poslední dva roky to z velké části zapříčinila on-line výuka. Děti mají strach chodit do školy, odvykly si být v kolektivu, což se projevuje různými neurotickými stavy. Paní lektorka představila historii a definici neurózy. Dělení poruch sem patří fóbické úzkostné, jiné úzkostné, obsendantně kompulzivní poruchy, reakce na stres a poruchy přizpůsobení, dissociativní poruchy, somatoformní proruchy a jiné neurotické poruchy. Rozebrala vnitřní a vnější příčiny neuróz. Vnitřní příčiny mohou být vrozené dispozice, náročná vývojová období života jako jsou vstup do školky, školy, narození sourozence, puberta. Vnější příčiny jsou rodinné faktory, tělesné vyčerpání, duševní přetěžování, dlouhodobé konfliktní situace. Dále paní lektorka představila neurotické příznaky, kam patří psychické symptomy, jedná se o poruchy emocí strach, fóbie úzkost, deprese, poruchy myšlení, poruchy sebehodnocen, spánku noční děsy. Somatické symptomy jako je třes, bolest, poruchy zažívání a s tím v dnešní době velice rozšířené nemoci anorexie, bulimie, pika – pojídání nestravitelných věcí hlíny, provázků atd. Posledním neurotickým příznakem jsou porucha řeči těla – koktavost, mutismus, tiky, různé zvukové a pohybové projevy. Paní lektorka nastínila možnosti působení pedagoga, že je třeba zjistit co se děje v rodině a zmapovat situaci. Dítě je odrazem rodiny a je důležité s nimi mluvit. Zjistit, zda u něho probíhá léčba. U neuróz je důležitá léčba slovem, spolupráce s psychology a s danými obtížemi – kazuistiky. Léky se užívají v krajních případech. Od 16 let chodí žáci na terapie již bez doprovodu rodičů. Škola by se měla snažit udržovat v kolektivu uvolněnou, přátelskou, nekonfliktní atmosféru, podporovat spolupráci mezi spolužáky a rozvíjet tak zdravé vztahy.


 
 

Seminář Praktická asertivita

Datum a čas: 13. dubna 2022, 14:00 - 17:00 hodin

Místo: Kancelář MAS Hlinecko

Počet účastníků: 7

Lektor: Mgr. Helena Wiesenbergová

Seminář je první ze tří, které paní lektorka Mgr. Helena Wiesenbergová pro Hlinecké pedagogy připravila. Myšlenka seminářů je setkat se pouze v menším počtu účastníků a díky tomu se více zaobírat jejich konkrétními dotazy a problémy. 

Paní lektorka nejprve rozdala účastníkům jednoduchý dotazník, který si vyplnili a podle výsledků svých nejčastějších odpovědí zjistili, zda je jejich způsob jednání pasivní, manipulativní, agresivní nebo asertivní. Výsledky byly anonymní pouze pro ně. Následně je seznámila se základními principy asertivity. Zmínila rozdíly mezi agresivním, pasivním a asertivním jednání. Seznámila je také s tím, jaký vliv má na jednání mezi lidmi rok a období, ve kterém se narodili a byli vychování. My všichni se dělíme se na Baby boomers děti narozené od roku 1948 do 1965, Husákovi děti od 1965 do 1985, Mileniálové od 1985 do 2000. Rodiče dnešních dětí jsou Mileniálové, pro ně není pedagog autorita, ale spíš partner. Zde by mělo být ze strany školy nastaveno asertivní chování. Paní lektorka dále rozebrala manipulativní jednání, které se může také u rodičů objevovat. Manipulátor je při jednání urputný, protějšek zastrašuje. Poskytla návody jak využít asertivních technik. Patří sem přeskakující gramodeska, asertivní ne a nárok x laskavost. Pro uklidnění situace používáme slova ano, chápu, rozumím, věřím. Zdůraznila, jak je při konfliktu důležité zůstat řečí těla neutrální. Hlídat si mimiku, být k protějšku otočen čelem. Pokud chceme rozhovor ukončit začneme dělat něco jiného. Tím mu dáme najevo, že jsme již skončili.

Po nepříjemných situacích je důležité odbourávat stres. Stres můžeme odbourat sportem, pobytem v přírodě, dobrým jídlem, kulturním zážitkem. Je také důležité uvědomit si pracovní roli a nebrat si věci osobně. Pracovat na svém sebevědomí, uvědomovat si své silné stránky. Chválit se za to, v čem jsme dobří, co se nám daří.

Seminář se nesl ve velice přátelském duchu.  


Seminář Pozitivní komunikace - nové formy komunikace v prostředí školy

Datum a čas: 5. dubna 2022, 9:00 - 13:30 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 20

Lektor: PhDr. Jana Mervartová

Seminář vedla PhDr. Jana Mervartová, která má za sebou 25 letou praxi v pedagogicko psychologické poradně. Pracovala také jako soudní znalkyně, má tedy bohaté zkušenosti a spoustu návodů jak řešit různé osobní a pracovní situace.

Účastníci byli seznámeni se základními principy pozitivní, nenásilné komunikace, jejíž podstatou je schopnost respektovat druhého a vzdát se vlastních agresivních tendencí. Naučili se pracovat s vlastními emocemi v komunikaci tak, aby přijali spoluodpovědnost za výsledek. Paní lektorka rozebrala s účastníky myšlenku, že v každém člověku žije vlk a žirafa. Vlk je zde symbolem bojovnosti, žirafa ze své výšky a s velkým srdcem má v sobě dobrotu a nadhled. Při výchově je důležité na to pamatovat, pokud vedeme děti k velké toleranci a hodnosti stávají se často obětí šikany. Při komunikaci je důležité občas ukázat vlčí povahu. Zdůraznila důležitost se při komunikaci vyladit na druhého a vzdát se permanentního hodnocení druhých. Snažit se porozumět, co druhý právě teď prožívá, jak se cítí, oč mu jde. Pozorně ho posloucháme, všímáme si, ale nehodnotíme. Hodnocení vede ke konfliktu. Díky tomu dojde k zlepšení naší empatie a můžeme předcházet konfliktům, nebo je dokážeme řešit konstruktivně. Paní lektorka zdůraznila účastníkům, proč je důležité být autentický, naučit se prosadit, být silný a mít svoji nezávislou pozici v jednání. Pokud vyjadřujeme vztek, nemáme být destruktivní, musíme pracovat s tím co je odpovědnost má a co je odpovědnost druhých. To platí jak v rovině pracovní i osobní.

Paní lektorka udávala během semináře celou řadu případů ze své mnohaleté praxe, snažila se také pomoci účastníkům s konkrétními problémy, které je jako pedagogy trápí. Seminář byl velice poučný a zajímavý.

 

Seminář Role v rodině

Datum a čas: 30. března 2022, 13:00 - 17:00 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 35

Lektor: Mgr. Jiří Hlada

Seminář vedl Mgr. Jiří Halda speciální pedagog a rodinný terapeut, který se orientuje na poruchy chování a učení a rodinné vztahy.

Pan lektor vysvětlil, proč je důležité nepodceňovat vývoj emočního a sociálního zrání dětí, který má svoje zákonitosti. Mozek je orgán, který má svoje obecné a individuálně specifické potřeby a je třeba naučit se mít k těmto odlišnostem respekt. Je třeba stále trpělivě vysvětlovat, že dítě se nerodí jako nepopsaný list a že rozvoj a podpora jeho potenciálu je zárukou jeho úspěšného a užitečného života. Zároveň je třeba pamatovat, že skladba potřeb má svoji strukturu a významné je i respektovat pořadí vývoje potřeb a pamatovat na odlišnosti pohlaví. Popsal důležitost nastartování mateřského citu, který se někdy po porodu u žen neprojeví. Výše sebevědomí záleží na vztahu s matkou. Nejdůležitější je připravit dítě na život. Matka má sytit dítě citem, aby chtělo být činorodé. Uvedl, že v současné době se projevují špatné dopady techniky na dětský mozek, u malých dětí se díky neustálému sledováním pc a tabletu nerozvíjí tvořivost. Dítě jde do školky nepřipravené, neovládá základní hygienické návyky. Některé děti z toho, že se o ně starají cizí lidé a tím jim narušují osobní zónu, mohou mít problémy v dospělosti. Stávají se z nich uzavření dospělí. Pan letor popsal jak moc je pro dítě důležité, aby si prožilo vzdor. Děti celé dětství zkouší, co jim projde. Zdůraznil klíčový význam vztahů v rodině. Patří sem základní vazby mezi jednotlivými členy. Matka má ukazovat dítěti hřejivou náruč, otec má být vlídný tyran, který dohlíží na dodržování pravidel. Sourozenecké vztahy tvoří nejen významnou součást rodinného klimatu, ale jsou také základem pro tvoření partnerství po celý život.

Pan lektor udával spoustu názorných příkladů ze své praxe, během semináře panovala velice dobrá nálada.

 


 
Seminář Obsah a průběh činností ve speciální třídě pro děti s vadami řeči

Datum a čas: 17. března 2022, 9:00 - 12:00 hodin

Místo: Multifunkční centrum Hlinsko, Adámkova tř. 341, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 10

Lektor: Bc. Monika Jeníčková

Seminář vedla paní Bc. Monika Jeníčková, která působí jako speciální pedagog v MŠ Chrudim a má dlouholetou praxi při práci s různě hendikepovanými dětmi.

Paní lektorka nejprve účastníkům představila nejčastější poruchy řeči u dětí. Popsala, že logopedie může probíhat s dětmi individuálně, nebo i při kolektivních logopedických chvilkách. V případě individuálního přístupu je důležité pro správný výsledek dodržovat individuální vzdělávací plán dítěte. Plán stanový na základě rozboru a potřeb specializovaný odborník z pedagogicko-psychologické či speciální poradny. Nastínila, jak probíhá péče o děti s narušenou komunikační schopností.  Paní lektorka ukázala účastníkům pracovní a logopedické listy, které při práci s dětmi používá. Vyzdvihla důležitost úzké spolupráce s rodinou dítěte, díky které dosahuje dítě lepších a rychlejších výsledků.  Účastníci si během semináře vyzkoušeli celou řadu logopedických pomůcek, které paní lektorka na seminář přivezla. Doporučila jim také odbornou literaturu, kterou ke své práci s dětmi používá. Ukázala celou řadu říkadel, vytleskávání. V rámci myofunkční terapie jim ukázala, jak cvičit s dětmi ohebnost jazyka, polykání, pohyby svalů. K tomu je dobré pískání na flétnu, provádění různých pohybů jazyka. Říkání různých slovních spojení.

Seminář probíhal především praktickou formou a účastníci získali spoustu konkrétních nápadů pro logopedickou práci s dětmi.

 

Webinář Hrajeme si v matematice

Datum a čas: 9. března 2022, 12:00 - 15:30 hodin

Místo: on-line

Počet účastníků: 11

Lektor: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.

Webinář vedla paní lektorka prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc., která učí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. 

Paní lektorka na začátku webináře rozebrala hry v souvislosti se změnami v českém školství, jako aktivity, které nabídnou žákovi autonomní rozvoj jeho schopností a dovedností. Představila čtyři základní funkce her. Je to funkce motivační, instrumentální, diagnostická a existenciální. Rozebrala postupně Desatero pro sestavování didaktických her. Vyzdvihla důležitost zařazení didaktických her do vyučování, díky nimž dochází k podpoře a rozvoji komunikačních dovedností žáků. Představila funkce herních aktivit ve vyučování. Řekla, že při zařazení her do vyučování je vždy důležité brát v úvahu věk i úroveň matematických znalostí a dovedností žáků. Konkrétně ukázala účastníkům celou řadu her vhodných pro výuku. Patří sem hry podporující komunikační dovednosti žáků. Představila účastníkům podrobný popis her, které zároveň vycházejí ze společenských her domino, matematické loto, pexeso, matematico, vyškrtni atd. Při těchto hrách mezi sebou účastníci soutěžili což je velice bavilo!

Cílem vzdělávací akce bylo ukázat pedagogům na konkrétních příkladech aktivity herního soutěžního typu přinášející do vyučování v matematice zpestření a jejich možnosti pro různé věkové kategorie žáků.

 


 
 

Seminář Vztah a vztahy

Datum a čas: 17. února 2022, 14:00 - 17:00 hodin

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 44

Lektor: PhDr. Jan Svoboda

Seminář vedl PhDr. Jan Svoboda, který k nám do Hlinska zavítal již po druhé. Pan Svoboda je uznávaný lektor pro Českou i Slovenskou republiku v oblasti psychologie, působil dlouhá léta jako poradenský psycholog a psychoterapeut. V současné době je zaměstnán jako vysokoškolský učitel a odborný asistent na katedře školní a pedagogické psychologie Ostravské univerzity.  Během mnohaleté pedagogické i poradenské praxe publikoval více než 100 časopiseckých článků, napsal několik knih. Pravidelně vystupuje jako psycholog v televizních pořadech.

Tématem semináře byl rozbor vztahů. Rodíme se totálně závislí na vztahu. Závislí na vztazích také umíráme. Jen původní závislost na konkrétní vazbě, se během života rozmělní do drobnějších vztahů. Pan lektor rozebral důležitost prvního vztahu, který má každý člověk již v prenatálním období od 6 měsíce těhotenství, a to je se svojí matkou. Vyzdvihl velice důležitost a roli matky a její silné pouto s dítětem. Matka by měla být dle všech výzkumů, pokud to jde s dítětem do dvou let jeho věku. Řekl, že vztah ke komukoli x čemukoli dělíme na pečovat, ovládat, přizpůsobit, sloužit. Představil, jak rozebrat co nás nejvíce trápí. Sem patří fáze popírání, hněv, smlouvání, propady nálad a smíření se. Rozebral, co jsou pro nás zvyky, stereotypy a rituály. Popsal, že při komunikaci v rodině nebo na pracovišti máme predátora, oběť a zachránce. Popsal, jak je pro zdravý pracovní kolektiv důležitá různorodost osobností.

Cílem setkání bylo účastníkům dát možnost prohlédnout základní kameny vztahu a vztahů.

 

Webinář Velké zábavné hry pro rodiče s dětmi - slavnosti ve škole

Datum a čas: 9. února 2022, 9:00 - 13:45 hodin

Místo: on-line

Počet účastníků: 13

Lektor: Lena Freyová

Seminář vedla lektorka paní Lena Freyová. Paní Freyová napsala několik pohádkových knih a mnoho metodických sešitů. Věnuje se především rozvoji fantazie a tvořivosti dětí. Spolupracuje s Českým Rozhlasem, rádiem Proglas, Českou televizí. 

Paní lektorka přiblížila účastníkům význam společného organizování školních slavností. Rozebrala různá témata, organizaci a důležitost spolupráce s rodiči. Ukázala celou řadu praktických rad pro naplnění spolupráce. Ukázala nápady a praktické rady pro naplnění spolupráce dospěláků s dětmi a náměty na společné hravé akce. Dala pedagogům podrobný návod, jak dělat různé akce během celého roku a velký důraz kladla také na dodržování bezpečnosti. Konkrétně představila, jak pořádat rozloučení se zimou, maškarní bály, Velikonoční slavnosti, oslavu čarodějnic, Den matek, Den dětí, uspávání broučku, mikulášskou nadílku. Jak zapojit rodiče, co všechno dospělí dokážou, když jsou správně naladěni, a když jim dáme možnost hrát si. Patří sem také zapojení rodičů do zlepšení prostředí školy dřívějších brigád. Řekla, jak lze využit slavnosti pro následnou práci s dětmi, prolínat je do dalších činností, a jak jsou také důležité pro rozvoj kompetencí předškolních dětí. Paní lektorka během webináře ukazovala fotografie z akcí, které ona pro různá školská zařízení pořádá. 

Celý webinář se nesl v pohodovém duchu.