Proběhl seminář pro pedagogy Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku

27. 10. 2021

V úterý 26. října 2021 proběhl v prostorách Regionálního školícího střediska REACH, Save s.r.o. Hlinsko v rámci projektu MAP ORP Hlinsko II seminář s názvem Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního a mladšího školního věku, vedený lektorkou Mgr. Jiřinou Bednářovou. Paní Bednářová je speciální pedagog, metodik a školitel. Autorka metodik pro pedagogy a rodiče v oblasti SPU, pracovních listů, metodických materiálů pro děti předškolního a školního věku. MAS Hlinecko zakoupilo na jaře letošního roku tři kusy Klokanova kufru což je její didaktická pomůcka, kterou vytvořila. Jedná se o pomůcku, která naučí dítě vše, co potřebuje umět před nástupem do školy. Kufry jsou sdíleny mezi mateřskými školami z ORP Hlinsko po půl roce. 

Paní lektorka představila pedagogům, jaká jsou základní východiska pro posouzení aktuálních dovedností dítěte a návazné informace o možnostech stimulace v oblasti grafomotoriky. Ukázala základní informace o posouzení vývojové úrovně v dané oblasti, přičemž se stěžejní důraz klade na stimulaci a intervenci v oblasti grafomotoriky. V prvním bloku semináře se účastníci dozvěděli o vlivu kognitivních funkcí na vývoj grafomotoriky, o vývoji kresby v předškolním roce a paní lektorka je seznámila s vývojovými stadii kresby. Řekla, jaké jsou možné příčiny grafomotorických obtíží pro skupiny dětí ohrožených problémy v grafomotorice. V druhém bloku semináře představila rozvoj hrubé a jemné motoriky. Seznámila účastníky s lateralitou, jaký je její vývoj a diagnostika. Rozebrala pracovní návyky při psaní a možnosti jejich navození sezení u kreslení a psaní, volbu psacího náčiní, úchop psacího náčiní, postavení a uvolnění ruky při psaní, podporu formálního provedení kresby. Probrala metodiku kreslení a psaní levou a pravou rukou. Ve třetím bloku rozebrala uvolňovací a rozcvičovací cviky, grafomotorická cvičení podle vývojové úrovně kresby dítěte a řazení grafomotorických prvků podle vývojových posloupností a aktuálních možností dítěte. Ukázala, jaké jsou možnosti navození jednotlivých grafomotorických prvků a přípravu na písmo.

Seminář byl velice zajímavý a přínosný, zúčastnilo se ho celkem 24 pedagogických pracovníků z mateřských a základních škol z ORP Hlinsko. 

Přílohy:

Galerie