Workshop Autorské psaní
Datum: 29. - 30. 5. 2024
Místo: Základní školy z území ORP Hlinsko
Počet účastníků: 126
Lektor: Mg.A René Nekuda
Ve dnech 29. – 30. května 2024 navštívil naše území rodák z Hlinska, spisovatel, moderátor, blogger a cestovatel pro zemích třetího světa pan Mg.A René Nekuda.
Během dvou dnů navštívil 5 základních škol, kde krůček po krůčku, na základě svých zkušeností, s žáky vytvořil zajímavé a netradiční příběhy. Workshop vždy zahájil rozcvičkou slovní zásoby, kde měli žáci napsat co nejvíce jednoslabičných zvířat. Dále si měli vymyslet hlavního hrdinu příběhu, kterého posléze zapojovali do dalšího děje. Následně proběhlo kooperativní vyučování, kde žáci několikrát pracovali ve skupinkách, a své příběhy si navzájem převyprávěli. Při práci ve dvojicích si zahráli na novináře, kdy se měli vyptávat na záludné a zajímavé otázky o postavě, kterou si vymyslel jeho spolužák.
K rozvoji jejich postav přispělo také zamyšlení nad „kouzelným spisovatelským předmětem“ - lednice“, kterou mají všichni doma. Lednice skrývá a zároveň napovídá o jejich majitelích spoustu zajímavých informací: styl života, počet členů domácnosti, alergie, plánování, národnost, koníčky, domácí mazlíčky, rozvrh, fotografie z dovolené, roční období, apod.
V druhé polovině workshopu představil pan Nekuda svoji knihu Příběhostroj, kde se měli žáci zamyslet nad obrázkem plačící holčičky Poppy a vymyslet, proč pláče, a jak jí pomoci, aby přestala. V příběhu musela hlavní postava překonat alespoň tři překážky.
Workshopy byly zaměřeny na individualizovanou výuku zaměřenou na rozvoj vzdělávacího potenciálu každého žáka a následně proběhlo i kooperativní vyučování, kdy si měli své příběhy ve skupinkách převyprávět. Žáci se učili zapojovat svou fantazii, určovali žánr svého příběhu, pracovali s časoprostorem, definovali svého hrdinu a antihrdinu.
Workshopů se zúčastnilo celkem 126 žáků z území ORP Hlinsko z těchto škol:
ZŠ Včelákov, ZŠ Trhová Kamenice, ZŠ Kameničky, ZŠ Resslova Hlinsko, ZŠ Ležáků Hlinsko.
Seminář Budování psychické odolnosti
Datum a čas: 15. května 2024, 9:00 – 14:45 hodin
Místo: Velká zasedací místnost MěÚ Hlinsko, Poděbradovo náměstí 1, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 32
Lektor: Mgr. Helena Wiesenbergová
Ve středu 15. května 2024 proběhl ve Velké zasedací místnosti MÚ Hlinsko, Poděbradovo náměstí 1, v rámci projektu MAP ORP Hlinsko IV seminář s názvem „Budování psychické odolnosti“.
Seminářem prováděla usměvavá a zkušená lektorka s praxí na prvním stupni základní školy paní Mgr. Helena Wiesenbergová.
Lektorka zdůraznila, jak dnešní blahobyt a komfort nám paradoxně snižuje toleranci vůči stresovým vlivům. Tvoří totiž bariéru našim přirozeným stresorům a tím i adaptaci na ně. Zároveň ale poukázala na to, že náš organismus je vybaven zvládat mnohem obtížnější podmínky, než ve kterých žijeme a zdůraznila, že na každého jedince působí stres v různé intenzitě a projevuje se odlišnými příznaky. Také připomněla, že stres má na lidský organismus i kladné důsledky ve formě nadšení, stimuluje pocity a vášně, dostává lidi do nadšení nebo, že zvyšuje schopnost vydržet a bojovat.
V druhé polovině semináře prakticky vysvětlila a předvedla přítomným tři kroky ke zvládání akutního stresu. Na závěr si i samotní účastníci semináře vyzkoušeli praktická cvičení na vnímání stresu v těle, co mohou udělat pro docílení životní rovnováhy a prošli testem pozitivního myšlení.
Na semináři panovala pozitivní nálada od začátku až do konce.
Seminář Ochutnávka selského rozumu
Datum a čas: 24. dubna 2024, 16:00 – 18:00 hodin
Místo: v prostorách Regionálního školicího střediska REACH, SAVE CZ s.r.o, Rváčovská 1639, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 109
Lektor: Mgr. Marek Herman
Ve středu 24. dubna 2024 proběhl v Regionálním školicím středisku REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko v rámci projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Hlinsko IV seminář s názvem Ochutnávka selského rozumu. Seminářem účastníky provedl učitel tělesné a občanské výchovy, lektor osobního rozvoje a spisovatel pan Marek Herman.
Při své přednášce se soustředil zejména na sebepoznání a výchovu dětí do 6 let. Připomněl, že cílem výchovy je vychovat z dětí samostatné osobnosti. Upozornil na to, že když děti nemají doma žádné povinnosti, tak jim bereme šanci být užiteční a oni pak nemohou správně dozrát. Děti jsou pak nemotorné a mají často problémy s mluvením.
Vysvětlil, jaká je v rodině role matky, otce, i dětí a zdůraznil, jak je ve vztahu důležitá oddanost a vytvoření pevného páru, kdy muž je ženě oporou ve výchově. Poukázal na to, jak se změnil svět kolem nás, mluvil o starých a jednoduchých principech, které lze aplikovat v osobním životě, každý den v zaměstnání, s dětmi doma nebo škole či školce.
Dále připomněl, že děti jsou odrazem svých rodičů, vysvětlil, že si po desátém roce života vytvářejí tzv. „paměťové stopy“ a hledají v rodičích vzor. Intenzivně napodobují jejich gesta, pohyby, mluvení i chování a vše podstatné pro život by se měly naučit doma.
Pan Marek Herman je autorem několika úspěšných knih o výchově dětí, napsal například knihu Máma není služka, máma je dáma, To tajemství je pevný pár nebo Jsi tam brácho?
Během semináře panovala velice dobrá atmosféra.
Datum a čas: 18. dubna 2024, 9:00 – 16:00 hodin
Místo: v Planete Hlinsko, příspěvková organizace, Prošvicova 1811, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 4
Lektor: Mgr. Hana Veselková, Mgr. Jiřina Finsterlová
Ve čtvrtek 18. dubna 2024 proběhl v Planete Hlinsko, příspěvková organizace, Prošvicova 1811, 539 01 Hlinsko v rámci projektu MAP ORP Hlinsko IV seminář s názvem Rozvíjíme čtenářství. Seminářem prováděly zkušené lektorky s letitou praxí výuky českého jazyka ze ZŠ Jevíčko paní Mgr. Hana Veselková a Mgr. Jiřina Finsterlová. Při semináři svým kolegům představily metodu předvídání, kde se žáci učí pracovat s vybranou knihou nebo na co se mají zaměřit tzv. metodou podvojného deníku. Při své prezentaci představily výstavku knih současných autorů, žákovských výstupů z hodin, metodiky, skripta nebo internetovou jazykovou příručku, ze kterých se dá čerpat vhodinách poezie, slohu i mluvnice. Dále doporučily i vhodné filmové ukázky, kterými se dá zpestřit výuka a využít například při popisu charakteristiky postavy. Představily i návod, jak se při psaní diktátu dá procvičovat paměť a zároveň vyjmenovaná slova. Dále zdůraznily, jak je důležité „chytit“ žáky ke knize už v 6. ročníku základní školy a jak jsou každý rok vidět jejich pokroky. Lektorky v Jevíčku také založily knižní klub, kde se scházejí několikrát do měsíce a pracují s žáky nad tématy, které nestihnou při výuce. V rámci knižního klubu vydávají také populární literární časopis.
Seminář byl nabitý informacemi, ověřenými postupy i novými podněty s prácí s knihou pro děti i mládež.
Seminář Jak nezamrznout u tabule
Datum a čas: 10. dubna 2024, 8:30 – 15:00 hodin
Místo: Velká zasedací místnost MěÚ Hlinsko, Poděbradovo náměstí 1, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 27
Lektor: Mgr. Ivana Janovská
Ve středu 10. dubna 2024 proběhl ve Velké zasedací místnosti MÚ Hlinsko, Poděbradovo náměstí 1, 539 01 Hlinsko v rámci projektu MAP ORP Hlinsko IV seminář s názvem Jak nezamrznout u tabule. Seminářem prováděla energická a zkušená lektorka s dlouholetou praxí na prvním stupni základní školy paní Mgr. Ivana Janovská. Svůj program zahájila písní zahranou na kytaru a energickou rozcvičkou, kdy rozpohybovala všechny přítomné. Představila seznamovací hry, hry pro navázání vztahu učitel – žák, jak zvládnout přechod žáka z prvního na druhý stupeň základní školy. Seznámila pedagogy s hrami na podporu práce ve dvojici, soustředění, uvědomění, sebevyjádření, jak pracovat s očním kontaktem nebo jak oživit pozornost. Dále představila hry na zklidnění třídy – při které se žáci soustředí na pozornost, koncentraci, trpělivost, schopnost pozorování, interpretaci gest a pohybů, zaměřila se také na hry na propojení pravé a levé hemisféry. Na konci semináře měli účastníci zhodnotit, co se jim líbilo, jaké mají nové poznatky, co zařadí do výuky a co je nejvíce chytlo za srdce. Na závěr si navzájem napsali myšlenku a vzkaz na památku. Hry lze zařadit do výuky českého jazyka, matematiky, hudební výchovy, dramatické výchovy nebo do třídnických hodin.
Paní lektorka doslova „nakazila“ všechny přítomné dobrou náladou, pozitivní energií od začátku až do konce panovala výborná atmosféra. Všem připomněla, že každý z nás je jedinečný, originální a můžeme se od sebe navzájem inspirovat.
Webinář Neznámá zákoutí virtuálního světa
Datum a čas: 21. března 2024, 17:00 - 18:30 hodin
Místo: on-line
Počet účastníků: 45
Lektor: Ing. Petr Šmída, DiS. a Bc. Michala Ksandra, DiS.
Lektoři se snažili pomocí interaktivního webináře s hranými scénkami propojit „počítačové přistěhovalce“ s mladou internetovou generací a vysvětlit, že „počítačoví domorodci“ nejsou díky technologiím, které rádi používají, odsouzeni k horšímu životu. Na úvod představili sítě podle toho, kde je cenzura a kde ne. Děti se v dnešní době již nezdržují na Facebooku a Instagramu, ale nejvíce jich je nyní na TIKTOKU, který je bez cenzury. Přitom legální hranice vstupu dětí do sociálních sítí je 16 let. Do té doby by neměli používat sítě bez souhlasu rodičů. Rodiče by měli děti kontrolovat. Děti jsou také hodně na síti TELLONYM – to je anonymní síť, kam se nemusí přihlašovat pod přihlašovacím jménem je zde pouze věkové omezení 17 let. Na TELLONYMU je bohužel momentálně největší kyberšikana. Lektoři předvedli 5 scének, kde názorně ukazovali jak s dětmi komunikovat a tom co na sítích sledují, ohledně dávání příspěvku, videí, sdílení fotografií a hraní her. U her objasnili, co jsou Paysafecard, mikroplatby, jak zrádný je Lootbox – spotřební virtuální předmět, kde kupující neví, co kupuje. Někdy je zde výhra, jindy nic. Je to jakési virtuální štěstíčko z pouti, které dětem může poslat i cizí osoba a tím je vyzvat k dalšímu kroku v komunikaci. Jako zdroje, které by měli rodiče vidět, lektoři zmínili dokument V síti z roku 2020, což je radikální experiment, který otevírá tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Ukázali, část thrilleru Marty is dead, jež je inspirovaný skutečností. Zde jsou vidět mrazivé zkušenosti, co všechno mohou útočníci na sítích dělat.
Na závěr zdůraznili, že děti nelze držet v pomyslném skleníku a vše jim zakázat, tím bychom je odstřihli z dnešního svět. Je důležité s nimi otevřeně o sítích hovořit a bavit se o variantě možných rizik. Pokud by si rodiče nevěděli rady, mohou se obrátit na školu a další organizace, které mají na starosti prevenci na sociálních sítích.
Seminář Environmentální výchova v MŠ jako součást RVP. Projekt "Ptáci"
Datum a čas: 20. března 2024, 9:00 - 13:30 hodin
Místo: v Planetě Hlinsko, příspěvková organizace, Prošvicova 1811, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 17
Lektor: Mgr. Jana Venclová
Paní lektorka čerpala obsah semináře ze svého dlouholetého působení v MŠ, pracovala také na 2. stupni ZŠ a vysoké škole. Seminář pojala jako pracovní dílnu s prvky dramatické hry. Její součástí byla práce s konkrétními ukázkami, jak do ŠVP zapracovat formou projektu prvky environmentální výchovy v nejužším i nejširším slova smyslu. Účastnici obdrželi metodické materiály s podrobně rozpracovaným konkrétním projektem. Získali návod na hrátky s peřím, hry zaměřené na určování ptáků, na přiblížení problematiky hnízdění ptáků, jejich migrace, potravu a potravinové řetězce. Na ekosystémy a oblasti, které ptáci obývají - hry se zaměřením na ochranu ptáků a péči člověka o ně.
Clem bylo seznámit učitele mateřských škol s projektem, který dětem předškolního věku přiměřenou a zajímavou formou přibližuje jednu z oblastí živé přírody. Celý seminář se nesl v aktivním a zábavném duchu. Účastníci získali cenné návody na práci s dětmi.
Seminář Příprava na školní matematiku - záběr na pedagogy MŠ a ZŠ
Datum a čas: 4. března 2024, 9:15 - 15:45 hodin
Místo: v učebně v Základní škole a mateřské škole Holetín, 539 71 Holetín
Počet účastníků: 18
Lektor: PhDr. Michaela Kaslová
Seminář vedla PhDr. Michaela Kaslová. Paní lektorka se celý svůj profesní život zabývá matematickou gramotností, vydala na toto téma velké množství knih a učebnic. Vyučovala v zahraničí a nyní působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Katedře matematiky a didaktiky matematiky.
Hlavní tématem semináře byla myšlenka, že součástí předškolního vzdělávání je příprava na školní matematiku, tedy i na slovní úlohy. Pojetí této přípravy by mělo odpovídat nárokům na osobnostní rozvoj dítěte s respektem nejen k vývojovým specifikům dané skupiny, ale i specifikům předmatematické gramotnosti. Úpravy RVP PV i změny, kterými prochází současná generace dětí, se musí odrážet nejen v ŠVP a v samotné přípravě dítěte na školu, ale i v pohledech na dítě vstupující do školy. Výzkumy ukazují na řadu nedorozumění, zastaralých či laických pohledů na problematiku protlačujících někdy i nežádoucí změny v práci mateřské školy. Zde již hovoříme o celé řadě mýtů. Jedním z nich je to, že mateřská škola připravuje dítě na 1.ročník ZŠ, avšak výzkumy jasně ukazují, že MŠ připravuje dítě v oblasti matematiky více či méně na všechny ročníky ZŠ. K dalším mýtům patří, že je dítě připraveno na školu, pokud umí psát číslice, nebo počítat po jedné do dvaceti.
V první části semináře paní lektorka ukázala na výběru 7 dětí z MŠ různé jednoduché úlohy jako je běhání dle zadání, tleskání, vnímání předmětů kolem sebe, stavění různých tvarů z dřevěných kostek dle dané předlohy. Během semináře se účastníci průběžně věnovali i selekci potřebného od nepotřebného či dokonce nežádoucího. Ve třetí části se zaměřili na diagnostiku a k ní příslušné rozvíjející aktivity jak v oblasti aritmeticko-algebraické, tak logické i geometrické, kdy nejde pouze o užívání vybraných slov, ale jejich propojení s představami. Věnovali se stále opomíjeným metodám řešení problémů, aniž by používali výpočty. V daném kontextu se dotkli pojetí přípravných tříd. V průběhu semináře se zaměřili na hodnocení vybraných didaktických a diagnostických materiálů. V hodnocení bráli v úvahu rozvoj myšlení i smysluplnost aktivit. V zájmu dítěte je nutná spolupráce všech tří nejdůležitějších složek: mateřské a základní školy, a rodiny. Pokusili se hledat klíčová místa, ve kterých může docházet k nedorozumění v neprospěch dítěte, a vymezit okruhy, které jsou pro dítě nezbytné jak obsahem, tak formou.
Cílem semináře bylo hledat a nacházet nástroje ke spolupráci v předmatematickém vzdělávání dítěte na daném stupni matematické gramotnosti, osvojit si vybrané diagnostické aktivity a k nim příslušné terapeutické strategie.
Seminář pro pedagogy Virtuální svět a jeho nebezpečí
Datum a čas: 5. února 2024, 9:00 - 12:00 hodin
Místo: v přízemí Základní školy, Hlinsko, Resslova 603, okres Chrudim, 539 01 Hlinsko
Počet účastníků: 11
Lektor: Ing. Petr Šmíd, DiS.
Seminář vedl Ing. Petr Šmíd, DiS., který působí v oblasti primární prevence přes 13 let, patří pod Portus Prachatice. Zabývá se osvětou o kyberkriminalitě.
Seminář kvalifikovaně seznámil pedagogy s fenoménem dnešní doby – kyberšikanou jako s jednou z mnoha forem rizikového chování žáků a studentů škol. Pan Šmíd vysvětlil, že ve virtuálním světě se rozlišují domorodci, což jsou děti, které se do tohoto světa narodili a proti nim stojí rodiče a ostatní dospělí, kteří jsou tak zvaní počítačový přistěhovalci. Dospělí tedy nemají mnohdy ani ponětí, co vše může děti na sociálních sítích potkat. Ti dle průzkumu tráví 8,5 hodin u technologií a pouze 40% rodičů se zamýšlí nad tím, co jejich dítě sleduje. Tuto situaci také strašně urychlil covid. Nyní dosahuje kyberšikana epidemiologických hranic. I v naší zemi stoupl díky ní počet sebevražd u dětí. Je zde tíživý fakt, že takto šikanované dítě je pronásledované celý den. Je pro něho velice těžké sítě odpojit a přestat na to myslet. Původci kyberšikany bývají většinou bezproblémové děti a ne žádní vyvrženci ze společnosti. Pan Šmíd dal účastníkům konkrétní příklady, jak se cítí dítě, když na síti kolují jeho výsměšné fotografie. Představil pojmy jako Syndrom FoMO, kdy lidé s tímto syndromem úzkostlivě sledují všechny novinky ve zprávách a na sociálních sítích. Netolismus, což je závislost na virtuálních drogách, mezi které můžeme zařadit sociální sítě, počítačové hry a různé internetové služby. Nomofobie označuje závislost na mobilním telefonu, a tedy strachu a úzkosti z času stráveného bez něj. Pro zajímavost řekl, že na síti Facebook jsou nejvíce lidé kolem 60 let, na Instagramu kolem 40 let a děti se pohybují na TikToku, který je bez cenzury a mohou tam díky tomu sdílet jakýkoliv obsah. Objasnil tedy, co všechno kyberšikana je, včetně právních aspektů a doporučených postupů při řešení problémů s důrazem na jejich předcházení využitím dostupných prostředků a preventivních opatření.
Seminář pro rodiče a pedagogy Co nám v životě bere energii, způsobuje napětí a co s tím
Datum a čas: 11. ledna 2024, 16:00 - 18:00 hodin
Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko
Počet účastníků: 115
Lektor: Mgr. Olga Studničková Šípková
Jsme velice rádi, že se nám povedlo do Hlinska pozvat tuto úžasnou sportovkyni dvojnásobnou mistryni Evropy ve sportovním aerobiku žen, čtyřnásobnou mistryni České republiky a mistryni světa a mohli jsme slyšet její životní příběh. Paní Olze se podařilo přivést do tělocvičen tisíce zájemců o zdravý pohyb. Ve svém životě zažila vedle spousty skvělých úspěchů i velké pády, které ji přivedly k zájmu o osobní rozvoj, jehož se stala akreditovanou koučkou.
Jednalo se o interaktivní vystoupení. První polovina byla věnovaná povídání o projevech našeho vnitřního napětí, které mohou bohužel velmi snadno rozpojit důvěru s našimi blízkými. Spousta z nás si nese z minulosti různé omezující vzorce a strachy, které je důležité zpracovat a odpustit si. Paní Olga ukázala na svém životním příběhu, že ona jako dítě toužila po ocenění, velice se snažila a to ji dovedlo až k získání titulu mistryně světa. Pak jí paradoxně toto nejvíce ubližovalo, když se neustále snažila být ve všem nadále nejlepší. Časem byla velice unavená a vyčerpaná, to ji dovedlo až k absolvování kurzu o osobním rozvoji. Díky tomu si nastavila hranice toho, co chce ona a ne toho, co se od ní očekává. Vysvětlila účastníkům 9 obranných mechanismů, které máme a se kterými můžeme v rámci zachování spokojeného života pracovat. Jedná se o agresi, izolaci, sublimaci - útěk od problémů, přemístění, racionalizaci - obhajobu svého postoje, lpění, odčinění, humor a rezignaci na to, co nás tíží. V rámci zlepšení života je dobré si dělat záznamy o tom, co nám vadí, co nám bere energii, pojmenovat přesně problém a snažit se to zlepšit.
Ve druhé půlce probíhala práce s účastníky pomocí skupinového koučinku. Kdo chtěl, nakreslil si kolo rovnováhy s osmi díly a v něm vyplnil procenta své spokojenosti v oblasti rodiny, zdraví, práce, financí, osobního rozvoje, přátel, koníčků a v osmém díle bylo to, co ho nejvíce ovlivňuje. Všechny oblasti paní Olga podrobně popsala. Účastníci si na závěr kolo vybarvili a zjistili, ve které oblasti mají dostatek a kde naopak nedostatek spokojenosti. Pro zlepšení jim představila cvičení dvě židle – kdy si přesedáme z místa na místo a samy si tak rozebíráme tíživé a nepříjemné situace. Všechny tyto konkrétní uvědomění a kroky můžeme udělat, abychom se přiblížili více k životní pohodě.
Seminář byl velice přínosný, dal účastníkům návody na vyrovnaný a spokojený život.