Logo EU MAP

Vzdělávací aktivity

Webinář Neznámá zákoutí virtuálního světa 

Datum a čas: 21. března 2024, 17:00 - 18:30 hodin

Místo: on-line 

Počet účastníků: 45

Lektor: Ing. Petr Šmída, DiS. a Bc. Michala Ksandra, DiS.

Lektoři se snažili pomocí interaktivního webináře s hranými scénkami  propojit „počítačové přistěhovalce“ s mladou internetovou generací a vysvětlit, že „počítačoví domorodci“ nejsou díky technologiím, které rádi používají, odsouzeni k horšímu životu. Na úvod představili sítě podle toho, kde je cenzura a kde ne. Děti se v dnešní době již nezdržují na Facebooku a Instagramu, ale nejvíce jich je nyní na TIKTOKU, který je bez cenzury. Přitom legální hranice vstupu dětí do sociálních sítí je 16 let. Do té doby by neměli používat sítě bez souhlasu rodičů. Rodiče by měli děti kontrolovat. Děti jsou také hodně na síti TELLONYM – to je anonymní síť, kam se nemusí přihlašovat pod přihlašovacím jménem je zde pouze věkové omezení 17 let. Na TELLONYMU je bohužel momentálně největší kyberšikana. Lektoři předvedli 5 scének, kde názorně ukazovali jak s dětmi komunikovat a tom co na sítích sledují, ohledně dávání příspěvku, videí, sdílení fotografií a hraní her. U her objasnili, co jsou Paysafecard, mikroplatby, jak zrádný je Lootbox – spotřební virtuální předmět, kde kupující neví, co kupuje. Někdy je zde výhra, jindy nic. Je to jakési virtuální štěstíčko z pouti, které dětem může poslat i cizí osoba a tím je vyzvat k dalšímu kroku v komunikaci. Jako zdroje, které by měli rodiče vidět, lektoři zmínili dokument V síti z roku 2020, což je radikální experiment, který otevírá tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Ukázali, část thrilleru Marty is dead, jež je inspirovaný skutečností. Zde jsou vidět mrazivé zkušenosti, co všechno mohou útočníci na sítích dělat.

Na závěr zdůraznili, že děti nelze držet v pomyslném skleníku a vše jim zakázat, tím bychom je odstřihli z dnešního svět. Je důležité s nimi otevřeně o sítích hovořit a bavit se o variantě možných rizik. Pokud by si rodiče nevěděli rady, mohou se obrátit na školu a další organizace, které mají na starosti prevenci na sociálních sítích.



Seminář Environmentální výchova v MŠ jako součást RVP. Projekt "Ptáci"

Datum a čas: 20. března 2024, 9:00 - 13:30 hodin

Místo: v Planetě Hlinsko, příspěvková organizace, Prošvicova 1811, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 17

Lektor:Mgr. Jana Venclová

Paní lektorka čerpala obsah semináře ze svého dlouholetého působení v MŠ, pracovala také na 2. stupni ZŠ a vysoké škole. Seminář pojala jako pracovní dílnu s prvky dramatické hry. Její součástí byla práce s konkrétními ukázkami, jak do ŠVP zapracovat formou projektu prvky environmentální výchovy v nejužším i nejširším slova smyslu. Účastnici obdrželi metodické materiály s podrobně rozpracovaným konkrétním projektem. Získali návod na hrátky s peřím, hry zaměřené na určování ptáků, na přiblížení problematiky hnízdění ptáků, jejich migrace, potravu a potravinové řetězce. Na ekosystémy a oblasti, které ptáci obývají - hry se zaměřením na ochranu ptáků a péči člověka o ně.

Clem bylo seznámit učitele mateřských škol s projektem, který dětem předškolního věku přiměřenou a zajímavou formou přibližuje jednu z oblastí živé přírody. Celý seminář se nesl v aktivním a zábavném duchu. Účastníci získali cenné návody na práci s dětmi.

** Sloupec2 ***

Seminář Příprava na školní matematiku - záběr na pedagogy MŠ a ZŠ

Datum a čas: 4. března 2024, 9:15 - 15:45 hodin

Místo: v učebně v Základní škole a mateřské škole Holetín, 539 71 Holetín 

Počet účastníků: 18

Lektor: PhDr. Michaela Kaslová

Seminář vedla PhDr. Michaela Kaslová. Paní lektorka se celý svůj profesní život zabývá matematickou gramotností, vydala na toto téma velké množství knih a učebnic. Vyučovala v zahraničí a nyní působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Katedře matematiky a didaktiky matematiky.

Hlavní tématem semináře byla myšlenka, že součástí předškolního vzdělávání je příprava na školní matematiku, tedy i na slovní úlohy. Pojetí této přípravy by mělo odpovídat nárokům na osobnostní rozvoj dítěte s respektem nejen k vývojovým specifikům dané skupiny, ale i specifikům předmatematické gramotnosti. Úpravy RVP PV i změny, kterými prochází současná generace dětí, se musí odrážet nejen v ŠVP a v samotné přípravě dítěte na školu, ale i v pohledech na dítě vstupující do školy. Výzkumy ukazují na řadu nedorozumění, zastaralých či laických pohledů na problematiku protlačujících někdy i nežádoucí změny v práci mateřské školy. Zde již hovoříme o celé řadě mýtů. Jedním z nich je to, že mateřská škola připravuje dítě na 1.ročník ZŠ, avšak výzkumy jasně ukazují, že MŠ připravuje dítě v oblasti matematiky více či méně na všechny ročníky ZŠ. K dalším mýtům patří, že je dítě připraveno na školu, pokud umí psát číslice, nebo počítat po jedné do dvaceti.

V první části semináře paní lektorka ukázala na výběru 7 dětí z MŠ různé jednoduché úlohy jako je běhání dle zadání, tleskání, vnímání předmětů kolem sebe, stavění různých tvarů z dřevěných kostek dle dané předlohy.  Během semináře se účastníci průběžně věnovali i selekci potřebného od nepotřebného či dokonce nežádoucího. Ve třetí části se zaměřili na diagnostiku a k ní příslušné rozvíjející aktivity jak v oblasti aritmeticko-algebraické, tak logické i geometrické, kdy nejde pouze o užívání vybraných slov, ale jejich propojení s představami. Věnovali se stále opomíjeným metodám řešení problémů, aniž by používali výpočty.  V daném kontextu se dotkli pojetí přípravných tříd. V průběhu semináře se zaměřili na hodnocení vybraných didaktických a diagnostických materiálů. V hodnocení bráli v úvahu rozvoj myšlení i smysluplnost aktivit. V zájmu dítěte je nutná spolupráce všech tří nejdůležitějších složek: mateřské a základní školy, a rodiny. Pokusili se hledat klíčová místa, ve kterých může docházet k nedorozumění v neprospěch dítěte, a vymezit okruhy, které jsou pro dítě nezbytné jak obsahem, tak formou.

Cílem semináře bylo hledat a nacházet nástroje ke spolupráci v předmatematickém vzdělávání dítěte na daném stupni matematické gramotnosti, osvojit si vybrané diagnostické aktivity a k nim příslušné terapeutické strategie.

 



Seminář pro pedagogy Virtuální svět a jeho nebezpečí

Datum a čas: 5. února 2024, 9:00 - 12:00 hodin 

Místo: v přízemí Základní školy, Hlinsko, Resslova 603, okres Chrudim, 539 01 Hlinsko

Počet účastníků: 11

Lektor: Ing. Petr Šmíd, DiS.

Seminář vedl Ing. Petr Šmíd, DiS., který působí v oblasti primární prevence přes 13 let, patří pod Portus Prachatice. Zabývá se osvětou o kyberkriminalitě. 

Seminář kvalifikovaně seznámil pedagogy s fenoménem dnešní doby – kyberšikanou jako s jednou z mnoha forem rizikového chování žáků a studentů škol. Pan Šmíd vysvětlil, že ve virtuálním světě se rozlišují domorodci, což jsou děti, které se do tohoto světa narodili a proti nim stojí rodiče a ostatní dospělí, kteří jsou tak zvaní počítačový přistěhovalci. Dospělí tedy nemají mnohdy ani ponětí, co vše může děti na sociálních sítích potkat. Ti dle průzkumu tráví 8,5 hodin u technologií a pouze 40% rodičů se zamýšlí nad tím, co jejich dítě sleduje. Tuto situaci také strašně urychlil covid. Nyní dosahuje kyberšikana epidemiologických hranic. I v naší zemi stoupl díky ní počet sebevražd u dětí. Je zde tíživý fakt, že takto šikanované dítě je pronásledované celý den. Je pro něho velice těžké sítě odpojit a přestat na to myslet. Původci kyberšikany bývají většinou bezproblémové děti a ne žádní vyvrženci ze společnosti. Pan Šmíd dal účastníkům konkrétní příklady, jak se cítí dítě, když na síti kolují jeho výsměšné fotografie. Představil pojmy jako Syndrom FoMO, kdy lidé s tímto syndromem úzkostlivě sledují všechny novinky ve zprávách a na sociálních sítích. Netolismus, což je závislost na virtuálních drogách, mezi které můžeme zařadit sociální sítě, počítačové hry a různé internetové služby. Nomofobie označuje závislost na mobilním telefonu, a tedy strachu a úzkosti z času stráveného bez něj. Pro zajímavost řekl, že na síti Facebook jsou nejvíce lidé kolem 60 let, na Instagramu kolem 40 let a děti se pohybují na TikToku, který je bez cenzury a mohou tam díky tomu sdílet jakýkoliv obsah. Objasnil tedy, co všechno kyberšikana je, včetně právních aspektů a doporučených postupů při řešení problémů s důrazem na jejich předcházení využitím dostupných prostředků a preventivních opatření. 

 

Seminář pro rodiče a pedagogy Co nám v životě bere energii, způsobuje napětí a co s tím

Datum a čas: 11. ledna 2024, 16:00 - 18:00 hodin 

Místo: Regionální školící středisko REACH, SAVE CZ s.r.o. Hlinsko

Počet účastníků: 115

Lektor: Mgr. Olga Studničková Šípková

Jsme velice rádi, že se nám povedlo do Hlinska pozvat tuto úžasnou sportovkyni dvojnásobnou mistryni Evropy ve sportovním aerobiku žen, čtyřnásobnou mistryni České republiky a mistryni světa a mohli jsme slyšet její životní příběh. Paní Olze se podařilo přivést do tělocvičen tisíce zájemců o zdravý pohyb. Ve svém životě zažila vedle spousty skvělých úspěchů i velké pády, které ji přivedly k zájmu o osobní rozvoj, jehož se stala akreditovanou koučkou.

Jednalo se o interaktivní vystoupení. První polovina byla věnovaná povídání o projevech našeho vnitřního napětí, které mohou bohužel velmi snadno rozpojit důvěru s našimi blízkými. Spousta z nás si nese z minulosti různé omezující vzorce a strachy, které je důležité zpracovat a odpustit si. Paní Olga ukázala na svém životním příběhu, že ona jako dítě toužila po ocenění, velice se snažila a to ji dovedlo až k získání titulu mistryně světa. Pak jí paradoxně toto nejvíce ubližovalo, když se neustále snažila být ve všem nadále nejlepší. Časem byla velice unavená a vyčerpaná, to ji dovedlo až k absolvování kurzu o osobním rozvoji. Díky tomu si nastavila hranice toho, co chce ona a ne toho, co se od ní očekává. Vysvětlila účastníkům 9 obranných mechanismů, které máme a se kterými můžeme v rámci zachování spokojeného života pracovat. Jedná se o agresi, izolaci, sublimaci - útěk od problémů, přemístění, racionalizaci - obhajobu svého postoje, lpění, odčinění, humor a rezignaci na to, co nás tíží. V rámci zlepšení života je dobré si dělat záznamy o tom, co nám vadí, co nám bere energii, pojmenovat přesně problém a snažit se to zlepšit.

Ve druhé půlce probíhala práce s účastníky pomocí skupinového koučinku. Kdo chtěl, nakreslil si kolo rovnováhy s osmi díly a v něm vyplnil procenta své spokojenosti v oblasti rodiny, zdraví, práce, financí, osobního rozvoje, přátel, koníčků a v osmém díle bylo to, co ho nejvíce ovlivňuje. Všechny oblasti paní Olga podrobně popsala. Účastníci si na závěr kolo vybarvili a zjistili, ve které oblasti mají dostatek a kde naopak nedostatek spokojenosti. Pro zlepšení jim představila cvičení dvě židle – kdy si přesedáme z místa na místo a samy si tak rozebíráme tíživé a nepříjemné situace. Všechny tyto konkrétní uvědomění a kroky můžeme udělat, abychom se přiblížili více k životní pohodě.

Seminář byl velice přínosný, dal účastníkům návody na vyrovnaný a spokojený život.